Warsztaty rozwijające myślenie twórcze

Jedną z wielu innowacji pedagogicznych wdrożonych w naszej szkole są warsztaty rozwijające myślenie twórcze.

Podczas cyklu warsztatów, które są regularnie realizowane od 2012 roku do chwili obecnej, uczniowie rozwijają wyobraźnię poprzez niekonwencjonalne rozwiązania. Są skłaniani do poszukiwania nowych, oryginalnych sposobów realizowania zadań przy pomocy różnych technik. Podczas twórczego działania aktywizują się procesy poznawcze i emocjonalne.

„Portret podwójny”

Nieco rozciągnięte w czasie warsztaty, trwały od maja 2017 do kwietnia 2018 r. Tyle czasu potrzebowali uczniowie klas III zf, I pdp, I pdf i III pdp na przemyślenie, przedyskutowanie  i kunsztowne ozdobienie gałgankowych postaci.

Uczniowie mierzyli, przyszywali, skracali i przedłużali najróżniejsze części damskiego i męskiego przyodziewku. Po żmudnych zmaganiach z igłami, nićmi, szpilkami, resztkami tkanin i innymi ,,przydasiami”, udało się połaczyć świętym węzłem z kordonka, kilkanaście par. Wśród małżeństw dominuje egzotyka przesycona folklorem i ludowością, charakterystyczną dla różnych kontynentów. Są pary z Ameryki, Afryki i Azji. Nie brakuje rodzimej Kurpianki związanej z szacownym profesorem, modelki i inżyniera, ale również kilku księżniczek rywalizujących o względy księcia (jednego!).

Głównym celem warsztatów,  było rozwijanie kreatywności, ale również współdziałanie i nauka kompromisu. Nie zawsze to wychodziło, czego efektem jest kilku patchworkowych samotników.

Bunt pendrajwa sprawił, że dokumentacja fotograficzna z przebiegu zajęć dryfuje gdzieś w nieokreślonej czasoprzestrzeni. Uwieczniony został jedynie efekt końcowy, na którym brakuje kilku naszych absolwentów – Zuzi Stefanowskiej, Kaśki Osytek, Wioli Laskowskiej,  Mateusza Wisieńskiego czy Karoliny Kopczyńskiej.

Warsztaty przygotowały i przeprowadziły: Marzena Szulc i Anna Wojtaszek.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„Kurza twarz!”

 

,,Siadła kura – klap! – na grzędzie,

Odpoczywać teraz będzie.

Pióra czyści, kuper mości

Na swej wielkiej, kurzej włości.”

Fragment wiersza Krzysztofa Roguskiego: „Kura”

 Rozsiadły się na skrzynkach, zajmując połowę górnego korytarza – piętnaście sztuk drobiu płci obojga, wykonanych w ostatnim tygodniu marca 2018 r. przez uczniów klas I pdp, I pdf i III pdp. Domowe ptactwo powstało na lekcjach przysposobienia do pracy. Podczas zajęć uczniowie doskonalili podstawowe umiejętności krawieckie – nawlekanie igły, robienie supełka, przyszywanie guzików, cięcie tkaniny, korzystanie z szablonu oraz szycie poznanymi ściegami. Ponadto, każdy musiał wykrzesać odrobinę wyobraźni i ozdobić kurę za pomocą pasmanterii, biżuterii, elementów garderoby i ścinków tkanin.

Zgodnie obok siebie zasiadły kury skromne, wytworne, dystyngowane i zbuntowane. W małej grupce skupiły się kury ,,domowe” i potulny kapłon.  Pieczę na stadkiem objął samozwańczy oligarcha prosto z Bronxu. Walkę o zaszczytne miejsce u boku fryzyjki miniaturowej, stoczyli brodacz antwerpski i bojowiec sudański. Różnorodność ras i odmian, kolor upierzenia, kształt przydatków głowowych, robi wrażenie.

Co się temu przysłużyło? Wyobraźnia autorów czy wolny wybieg…

Warsztaty przeprowadziły: Marzena Szulc i Anna Wojtaszek.

 

 

„SWETERKOWE BAŁWANKI”

30 listopada 2017 roku w naszym Ośrodku odbyły się warsztaty twórcze – „Sweterkowe bałwanki”. Uczniowie klas przysposabiających do pracy /klasy I pdf i Ipdp/ podczas warsztatów doskonalili umiejętność szycia ręcznego, wykorzystując ściegi poznane na zajęciach.
Zadaniem każdego uczestnika było ręczne uszycie bałwana oraz ozdobienie go według własnej inwencji twórczej.
Celem warsztatów było rozwijanie kreatywności ucznia, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz doskonalenie umiejętności szycia ręcznego.
Uczniowie, wykorzystując wełniane rękawy swetrów, wykonali postać bałwana, napychając je różnymi ścinkami materiałów. Uszyte postacie bałwana ozdabiali różnego rodzaju dodatkami krawieckimi, włóczką oraz wykorzystywali materiały o różnej fakturze.
Piękne, pulchniutkie i uśmiechnięte bałwanki, które zostały uszyte w trakcie warsztatów można podziwiać na naszym korytarzu szkolnym.

Organizatorkami warsztatów były: Marzena Szulc i Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,,RODZINA JAK Z OBRAZKA”

Uczniowie dwóch klas pdp w składzie: Wojtek, Magdalena, Ola, Patrycja,  Joasia, Andżelika, Wioleta, dwie Klaudie oraz gościnnie występująca Małgosia z klasy III Gla, wzięli na warsztat gałganki. W ciągu 135 minut stworzyli dwie pięcioosobowe rodziny. Podczas burzliwych narad, uczniowie wspólnie zdecydowali o płci i życiorysie każdej z postaci, którym nadano indywidualny charakter poprzez wyszycie oczu i ust, wymodelowanie fryzur z wełny, ozdobienie biżuterią oraz uszycie górnej części odzieży. Każdy szczegół został drobiazgowo zaplanowany oraz wykonany.

Uczennice z klasy I Pdp uszyły rodzinę Ntada, pochodzącą ze środkowej Afryki. Głową rodziny jest Leoncjo, średniej klasy urzędnik państwowy, który po pracy pomaga w schronisku dla zwierząt. Jego miłością jest żona Zuzella, właścicielka salonu fryzjerskiego, której marzeniem jest praca makeapistki przy wenezuelskich produkcjach filmowych. Są rodzicami trzech córek – najstarsza córka o imieniu Sibadili kocha tańczyć i jest laureatką kongijskiej wersji programu ,,You can Dance”. Średnia, Zafira w wolnych chwilach robi szaliki dla żyraf z wysokogatunkowego moheru i struga łódki z kory dla  zbłąkanych ważek. Najmłodsza Wanjeri, nie chciała zdradzać tajników swojej pracy ale na osiedlu krążą pogłoski, że pracuje dla rządu…

Wykonawcami rodziny Końskich są uczniowie klasy I Pdf. Nestorem rodu jest Marian,  45 letni dyrektor firmy meblowej MEBOLE. Codziennie po pracy myje jedno z trzech BMW, jego ulubione jest w kolorze srebra. W piątkowe wieczory spotyka się z kolegami z firmy na partyjkę brydża, a każdą trzecią niedzielę miesiąca przeznacza na grę w golfa. Jego żona  Malwina ma lat 48, jest księgową w firmie męża, uwielbia gotować i piec pyszne ciasta. Nierzadko organizuje wystawne przyjęcia dla przyjaciół rodziny. W każdej wolnej chwili czyta książki i ćwiczy jogę w pobliskim Klubie Fitness 30+. Adriana, lat 21 pracuje jako asystentka menadżera w ekskluzywnym salonie urody w Brańszczyku. Ma chłopaka Patryka, bogatego jedynaka, którego lubi cała rodzina Końskich.  Marcelina lat 20, jest wokalistką zespołu rokowego WERBA, z którym często wyjeżdża w trasy koncertowe. W ubiegłym roku jej zespół zadebiutował w Opolu po wydaniu płyty CZARNA MAMBA. Iliana ma 14 lat, chodzi do prywatnej szkoły podstawowej nr 3 w Kalinowie, jest wzorową uczennicą, przewodniczącą samorządu szkolnego. Ma psa yorka PiPi. Lubi malować, należy do Młodzieżowego Klubu Kajakarzy. W tym roku zdobyła Puchar Europy w kategorii juniorek.

Głównym założeniem warsztatów była praca zespołowa, rozwijanie kreatywności oraz doskonalenie umiejętności szycia ręcznego.

Marzena Szulc, Joanna Niemczyk

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„Filc i kropka! – … ale w domu najlepiej” 

Jeszcze do niedawna filc kojarzył się z obuwiem głównego bohatera ,,Chłopów”, Macieja Boryny albo kapeluszami nobliwych dam pokroju Hiacynty Bukiet. Jednak uczniowie klas: III Pdf, I Pdf, I Pdp, III Pdp, III Gla, III gu i II Gl pomogli skutecznie obalić ten stereotyp.

Metalowe puszki, tekturowe rolki, ścinki, skrawki i kawalątki wielobarwnego filcu za pomocą kilkudziesięciu par rąk zostały zamienione w ekskluzywne apartamenty, wiejskie posiadłości, mroczne zamczyska, monumentalne gmachy i prozaiczne szeregówki. Każdy uczeń przy pomocy szablonów lub własnej wyobraźni decydował o formie, kolorze domku i wszystkich jego elementach, które były obszywane ściegiem ,,za igłą”, ,,okrętkowym” lub ,,dzierganym właściwym”. Budynki ozdabiano cekinami, guzikami, tasiemkami i tysiącami rozmaitych dodatków krawieckich.

Warsztaty były realizowane od maja 2016/17 roku szkolnego do października b.r. i obejmowały cykl zajęć z zakresu szycia ręcznego, których tematem przewodnim był dom, wykonany w formie płaskiej lub przestrzennej. Celem zajęć było rozwijanie kreatywności oraz zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji.

Marzena Szulc, Joanna Niemczyk, Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„FABRYKA  KOTÓW”

,,…Gdzie dużo piwnic, strychów i płotów, tam się zaczyna Królestwo Kotów.

Świat tam na cztery łapy spadł, zaczarowany koci świat…”

Fragment wiersza Ludwika Jerzego Kerna: „W królestwie kotów.”

Baron Wąsik, Przytulisek Drapakus – Tapicerkus, Księżna Pstrokata, Lady Koti – oto imiona kotów, które zeszły z linii produkcyjnej po warsztatach, które odbyły się 21 października 2016 r. Podczas zajęć uczniowie doskonalili umiejętność szycia ręcznego.

Tak, tak, pamiętamy, że przy pomocy ,,ściegu za igłą” wykonujemy wstępny zarys szwu. Jego największą zaletą jest to, że łatwo go spruć a ,,ściegu na okrętkę” używamy do wykończenia brzegów zszytej tkaniny – zapewniali uczniowie.

Jednak najważniejszym założeniem warsztatów było rozwijanie wyobraźni i samodzielnego podejmowania decyzji. Zadaniem każdego ucznia było ozdobienie maskotki za pomocą różnych materiałów i dodatków krawieckich.

Powstało kilka nowych ras, nowszych niż plany załogowej misji na Marsa. Wielkookie kocice obwieszone biżuterią i stylowymi ozdobami, z modnymi fryzurami z wełny. Eleganckie, pełne gracji i  dystyngowane koty w muszkach i ciepłych szalikach.

Podsumowaniem wszystkich zajęć i warsztatów krawieckich, będzie ,,Wystawa szyta na miarę” zaplanowana na następny rok.  

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc, Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Warsztaty twórcze „Barwne ptaki – rzeźba”

21 i 29 kwietnia 2016 r. odbyły się warsztaty twórcze – „Barwne ptaki – rzeźba”. Nasz ośrodek wraz z panią Beatką Kamińską odwiedzili uczniowie I klasy Gimnazjum Nr 2, którzy wraz z naszymi uczniami – klasą Igu i IIgu2 uczestniczyli w warsztatach. Celem warsztatów było zintegrowanie uczniów, kształtowanie kreatywnej postawy wśród uczniów podczas przygotowywania i wykonywania rzeźby ptaka oraz rozwijanie sprawności manualnej.
Zajęcia warsztatowe zostały podzielone na dwa spotkania. Na pierwszym uczniowie zostali zapoznani z pojęciem rzeźby. Po krótkiej rozmowie i omówieniu tematu pracy uczniowie z przygotowanych materiałów, tj. butelek po mleku, papieru i kleju, przygotowywali kształt ptaka. Tak wykonane rzeźby uczniowie pozostawili do wyschnięcia. Podczas drugiego spotkania gimnazjaliści ubarwiali swoje ptaki. Przygotowane rzeźby zostały pomalowane wielokolorowymi farbami oraz ozdobione według własnej inwencji twórczej różnymi piórkami, ścinkami, guzikami, koralikami oraz metodą decoupage. Uczniowie dobierali barwy według własnych upodobań kolorystycznych, wykorzystując swoją wiedzę na temat barw ciepłych i zimnych. Ozdabiali swoje rzeźby, wykorzystując przygotowane materiały.
Uczniowie podczas warsztatów zrobili wiele ciekawych modeli ptaków, które wkrótce będzie można podziwiać na korytarzu szkolnym ośrodka.
Warsztaty zostały przeprowadzone w ramach projektu edukacyjnego dla uczniów gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym pod hasłem „Rozmowy ptaków”.
Organizatorami warsztatów były: Joanna Niemczyk i Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„Budki lęgowe”-

projekt architektoniczny w formie przestrzennej

07.04.2016 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym dwie klasy gimnazjum: Igu i IIgu2, w ramach projektu edukacyjnego „Ptasie rozmowy”, uczestniczyły w warsztatach plastycznych rozwijających twórcze myślenie.Celem warsztatów było kształtowanie umiejętności pracy zespołowej podczas zajęć warsztatowych oraz zachęcanie uczniów do samodzielności. Podczas warsztatów uczniowie malowali różnego rodzaju farbami przygotowane na wcześniejszych zajęciach budki lęgowe – projekt architektoniczny w formie przestrzennej. Podczas zajęć powstały oryginalne budki w różnobarwnej tonacji. Budki wcześniej zostały zbudowane według własnej inwencji twórczej z różnych pudełek, kartonów i oklejone masą papierową. Wykonane prace pokazują, jak bardzo kreatywni są nasi uczniowie. Powstałe na zajęciach budki zostaną wyeksponowane na podsumowaniu projektu.
Organizatorami warsztatów były: Joanna Niemczyk i Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„Eko karmnik”

18.02.2016 r. odbyły się warsztaty plastyczne rozwijające twórcze myślenie – „Eko karmnik”. Celem warsztatów było kształtowanie kreatywnej postawy wśród uczniów podczas przygotowywania i wykonywania karmników z materiałów ekologicznych, zachęcanie uczniów do dokarmiania ptaków w okresie zimy, a także kształtowanie postaw opiekuńczych w stosunku do ptaków. W warsztatach wzięły udział trzy klasy: dwie klasy gimnazjum I gu i IIgu oraz klasa przysposabiająca do pracy II-III fpdp. W celu przypomnienia wiadomości zdobytych na zajęciach funkcjonowania w środowisku, nauczyciel przeprowadził rozmowę kierowaną z uczniami, podczas której udzielono odpowiedzi na wiele ciekawych pytań, np. Kiedy wolno dokarmiać ptaki?, Po co dokarmiamy ptaki?, Jakie ptaki odleciały z Polski na zimę a jakie pozostały w kraju?, Czym dokarmiamy ptaki?, itp. Podczas rozmowy uczniowie przypomnieli i utrwalili sobie nazwy poznanych ptaków. Uczniowie podczas warsztatów zrobili wiele ciekawych modeli karmników, wykorzystując różne materiały ekologiczne: plastikowe butelki, patyki, siatki po owocach, patyki po lodach itp. Zatapiając różne ziarna i pestki w smalcu, tj. owies proso, słonecznik, kukurydzę, płatki owsiane, pszenicę, rodzynki, stworzyli masę, którą napełniali karmniki. Karmnik na szkolnym terenie to prawdziwa atrakcja, która nie tylko umożliwia pomaganie bezbronnym ptakom w warunkach zimowych, ale także daje okazję do kontaktu z przyrodą i pozwala uczniom poznawać świat ptaków. Po wykonaniu Eko karmników uczniowie wraz z nauczycielami udali się na teren szkoły, aby zawiesić wykonane karmniki w odpowiednich miejscach na drzewach. Uczniowie zobowiązali się do obserwowania i na bieżąco uzupełniania pustych karmników świeżymi ziarnami. Warsztaty zostały przeprowadzone w ramach projektu edukacyjnego, dla uczniów gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, na temat „Rozmowy ptaków”.

 Organizatorami warsztatów były: Joanna Niemczyk i Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,,Pisanki, jajka malowane”

 24.03.2014 r. odbyły się warsztaty wielkanocne, których celem było zapoznanie uczniów z pochodzeniem zwyczaju malowania jajek oraz wykorzystaniu podczas pracy, poznanych technik z zakresu papieroplastyki.

W ozdabianie pisanek byli zaangażowani uczniowie trzech klas: I-III Fpdp, III Pdp oraz I-IIIgu. Każdy uczeń wybrał kartonowe jajko i pomalował je według własnego pomysłu temperami. Następnie korzystając z dostępnych materiałów i poznanych wcześniej technik, ozdobił pisankę metodą quillingu, kolorową bibułą, przyklejając ozdobne motywy z kolorowego papieru, wyszywając włóczką, oklejając zabarwionym makaronem, guzikami lub piórkami. Podczas zajęć, kształtowano pozytywny stosunek do wytworów sztuki ludowej, kształcono wyobraźnię oraz ciekawość poszukiwawczą nowych rozwiązań i form. Uczniowie oklejając pisanki, planowali pracę, ekonomicznie gospodarowali materiałami. Wykorzystali znajomość kompozycji symetrycznej, dobierali odpowiedni materiał i łączyli go z innymi. Warsztaty zakończono podzieleniem się refleksjami na temat indywidualnych realizacji zadania plastycznego oraz sesją fotograficzną.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,,Stała pod śniegiem panna zielona”

 „Stanęła choinka w samym środku nieba,

orzekły aniołki, że ją ubrać trzeba,

więc skoczyły przez tę dziurę

po orzech do wiewiórek.”

 W. Chotomska ,, Nie miały aniołki”

 Coraz większymi krokami zbliża się Boże Narodzenie i żeby nadążyć za świątecznym duchem, rozpoczęliśmy przygotowania.

21.11.2013 r. szkolna świetlica zamieniła się w warsztat Świętego Mikołaja, a uczniowie klas I-III fPdp, I-III Pdp, III Pdp, II-III Gu i I-III Gu w jego pomocników.

Przed rozpoczęciem pracy wspólnie przypomnieliśmy pochodzenie zwyczaju dekorowania świerków na Boże Narodzenie a następnie omówiliśmy technikę pracy. Zadaniem każdego ucznia było ozdobienie kartonowej choinki materiałem naturalnym, czerpiąc z własnej kreatywności i pomysłowości.

Nasza propozycja może zostać zaliczona do kategorii recyklingowej ponieważ podstawowym budulcem były materiały wtórne, które w najprostszym zastosowaniu dają widoczne efekty a posługiwanie się nimi niweluje lęk, że coś się zniszczy lub nie uda.

Uczniowie samodzielnie ozdabiali choinki. Asystujące nauczycielki pomagały w dozowaniu kleju polimerowego. Najwytrwalsi pracowali do godziny ósmej lekcyjnej i wykleili po 5, 6 sztuk. Podczas pracy uczniowie doskonalili sprawność manualną oraz pomysłowość. Wyklejali choinki w układzie pasowym poziomym, skośnym a nawet falistym.

Do wykonania około 40 choinek wykorzystano: dwa kartony szyszek sosnowych, worek szyszek z modrzewiu, worek mchu, kilkaset łupin po orzechach pistacjowych i włoskich, kilogramy suszonych jabłek i cytryn, dwa słoiki pociętych w plastry korków, kasztany, orzechy laskowe, żołędzie, pestki ze śliwek i jabłek, suszoną jarzębinę, patyki z krzaku derenia, leszczyny i wierzby. Wykorzystano również pierniczki, które zostały po zeszłorocznych warsztatach: „Chatka z piernika.”

Niezwykłe drzewka ozdobią korytarze Ośrodka, Bursy oraz stałe ekspozycje w Wyższej Szkole im. Pawła Włodkowica, Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej i Siedzibie Nadleśnictwa.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Anna Wojtaszek, Marzena Szulc

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 ,,Zabytki Wyszkowa – zawód architekt”

 W piątkowy poranek 24.05.2013 r., trzydziestu siedmiu uczniów klas gimnazjalnych oraz przysposabiających do pracy wzięło udział w warsztatach plastycznych. Głównym celem zajęć było pogłębienie wiedzy na temat zabytkowej architektury Wyszkowa, wzbudzenie poczucia tożsamości ze swoim miastem oraz twórcze podejście do problemu.

Przed rozpoczęciem pracy nauczyciele odwołali się do wiadomości, jakie uczniowie posiadają na temat zabytkowych budowli znajdujących się na terenie miasta.

Każdej z klas zaprezentowano fotografię jednego zabytku. Następnie omówiono zadanie plastyczne i technikę pracy – każdy uczeń  ma stworzyć nowe dzieło z wykorzystaniem fragmentu, który otrzyma na początku zajęć. Uczniowie zmagali się z odtworzeniem Pałacu Skarżynskich, Obelisku Wazów, Stróżówki i Kościoła Świętego Idziego. 

Większość uczniów dosyć sprawnie poradziła sobie z zadaniem. W ciągu godziny powstały wspaniałe szkice pełne drobnych szczegółów np. rower oparty o ścianę budynku, misternie wykończone dachówką pokrycie albo faktura cegieł na przykościelnym murze. Najbardziej otwarci na nowe doświadczenie plastyczne okazali się uczniowie klas III gl oraz przysposabiających do pracy.

Wszystkie szkice zostaną wyeksponowane podczas podsumowania projektu ,,Wyszków – warto zobaczyć”.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 „Wyszków – fashion week”

 „…To za ciasne troszkę. Tamto niestylowe, jak ja się pokażę,

 w  wieczorowej porze?

Elżbieta Torbicka: „Strojnisia Niedziela”

We wtorek 23.04.2013 r., podczas gdy gimnazjaliści piętro wyżej pocili się na egzaminach, na świetlicy szkolnej odbyły się warsztaty z zakresu projektowania mody. W zajęciach uczestniczyli uczniowie z klas I Pdp, II Pdp i III Pdp. Po omówieniu zadania wszyscy ochoczo zabrali się do pracy.

Każdy otrzymał egzemplarz lalki, określił jakiej będzie płci i wymyslił jej krótki życiorys. Uczniowie zaprojektowali kostiumy dla dziewięciu modelek i trzech modeli, samodzielnie wybierajac  szablony ubrań, dobierając tkaniny i ozdoby.

Wśród wiosennej kolekcji znalazł się strój dla Barbie, kostium kąpielowy na plażę w Rio, elegancki kostium do kościoła. Jedna z modelek zaprezentowała się w sukni w groszki, ,,którą można włożyć, jak się idzie z psem na szczepienie”.  Wprawdzie kobiety zdominowały pokaz ale powstała też męska kolekcja: prosto z Memphis „doleciał sam Elvis”, kolejny model został ubrany w skórzane spodnie oraz rozbawił wszystkich dostojną, szpakowata fryzurą z króliczego futra.

Głównym założeniem warsztatów było twórcze podejście do problemu a nie ocenianie zdolności plastycznych. Wszystkie prace zostały wyeksponowane na korytarzu.

Organizatorki warsztatów – Marzena Szulc, Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 ,,Idzie zima – chudy nie przetrzyma”

– Kumie borsuku, na spacer proszę!

– Chrum!…Chrum!…spacerów żadnych nie znoszę!

Muszę pod skórą sadło gromadzić,

Bo tylko tłusty zimie poradzi!

– Idzie przecież zima – chudy nie przetrzyma!

 M.  Kownacka: „Idzie zima – chudy nie przetrzyma”

 Wbrew czarnemu PR wokół „słoików”, uczniowie klas II – III gu, IV a oraz V – VI l postanowili zerwać z negatywnym postrzeganiem tego słowa i w listopadowy poranek 2013r., przygotowali kilkanaście słojów z niezwykłymi przetworami. Podczas rozmowy kierowanej uczniowie podali przykłady przetworów jakie robią ludzie i jakie produkty do tego wykorzystują.  Następnie przystąpiono do pracy; każdy wybrał dowolny kartonowy słoik i sugerując się fotografią na jego odwrocie miał przygotować dla tej postaci przetwory na zimę, korzystając z wybranych materiałów plastycznych.

Uczestnicy warsztatów nie mieli trudności z wymyśleniem i wykonaniem przetworów dla wylosowanych postaci. Wzajemnie sobie podpowiadali co można przygotować. Najwięcej entuzjazmu wzbudziły składniki dla przerażających postaci.

Wśród zimowych przetworów znalazła się mikstura rozgrzewająca dla czarownicy ze skrzydeł nietoperza, oczu kobry królewskiej oraz jelit jeża. Kolejny makabryczny eliksir to nalewka Dla Baby Jagi w skład której weszły: żmije pasiaste, ogon grzechotnika, trzy łyżki mikstury na raz się połyka!!! Najbardziej prozaiczny wek ze smakołykami przygotowano dla psa: serdelki, kiełbasa podwawelska, kilka kości dla jegomości – jamnika szorstkowłosego. Powstała również butelka syropu dla pszczoły z tulipanów, stokrotek i mniszka lekarskiego dla trawienia lepszego. A wszelkie robaki, ważki i muchy usmażono dla ropuchy.

Odrobinę zaburzone proporcje nie miały wpływu na obniżenie wartości estetycznej. Różnorodność technik i użytych materiałów również podniosła indywidualną wartość i oryginalność prac.

W słoikach siła!!!

Nauczycielki prowadzące warsztaty: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,,Zbudujemy budek kilka, dla przyjaciół wróbla Ćwirka”

 … Bo gdy ustępuje luty i śniegi znikają

    Po długiej w przestworzach podróży

    Szczęśliwie ptaki do nas powracają

    A wśród nich skowronek nieduży…

J, Mazurkiewcz Przylot skowronków

Warsztaty, które odbyły się 21.02.2013 r. na szkolnej stołówce, rozpoczęto powitaniem uczestników i opiekunów grup. W warsztatach wzięli udział uczniowie  klas IV a, IV – VI l, I – II gu, IV – VI au oraz dwudziestoosobowa grupa pięciolatków „Żabki” z Przedszkola nr 9 „Bajka”.

Z prezentacji multimedialnej przygotowanej przez panią Martę, dzieci dowiedziały się ciekawostek dotyczących anatomii i obyczajów ptaków. Poznały gatunki, które zimują w Polsce oraz te, które powracają do kraju po zimie. W dalszej części obejrzały różne rodzaje budek dla ptaków i zgadywały z czego są wykonane i na jakie rodzaje się dzielą.

Po części teoretycznej pani Joanna omówiła zadanie plastyczne oraz technikę pracy. Poprosiła dzieci żeby zamknęły oczy i wyobraziły sobie opustoszałe ptasie miasto, do którego po zimie wracają ptaki. Dzieci utożsamiając się z nimi muszą zagospodarować  opuszczone w zimie ulice. Każde dziecko wybrało z pudełeczka jeden kolorowy los, w którym znajdowała się etykieta określająca nazwę ulicy, na której miała zostać umieszczona wykonana ptasia budka. Zadaniem było ozdobienie jej dostępnymi materiałami, uwzględniając  podkreślając przynależność do wylosowanej nazwy. Po zakończeniu pracy dzieci ułożyły budki w ptasim mieście. Wzdłuż okien powstały ulice Małego Robaczka i Kwiecistego Pióra, na podeście zaplanowano miejsce dla ulicy Pawiego Oka, a w pobliżu sekretariatu rozbudowano ulice Tęczowej Glisty i  Leniwego Motyla.

Efekty pracy uczniów można podziwiać w okresie przedświątecznym w Szkolnej Galerii w Ośrodku, Bursie oraz na stałych ekspozycjach w Wyższej Szkole im. Pawła Włodkowica, Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej oraz siedzibie Nadleśnictwa.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marta Andrzejewska, Marzena Szulc

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,, Wszystkim ptakom cieknie ślinka,na choince jabłka i słoninka”

 „… Nadeszła zima. To nie żarty, w lesie lub polu, znaleźć wikt.

Apelujemy więc do dzieci,niech nie zapomni o nas nikt…”

 Kazimierz J. Węgrzyn „List otwarty”

Głównym celem warsztatów było kształtowanie kreatywnej postawy –  alternatywa dla tradycyjnej dekoracji bożonarodzeniowego drzewka oraz zachęcanie do dokarmiania ptaków w okresie zimy.

W przygotowanie smakołyków dla ptaków i  ekologicznych dekoracji, było zaangażowane siedem klas wraz z opiekunami. Przygotowano kilkanaście pojemników z ziarnami słonecznika i siemienia zatopionych w smalcu, łańcuchy z popcornu, jabłka i słoninę. Jako element dekoracyjny powstały bombki wyklejane kukurydzą, łańcuchy z owoców dzikiej róży oraz zawieszki z kolorowych patyków.

Po tak żmudnych przygotowaniach, dekorowanie świerku było czystą przyjemnością. W czwartek 13.12.2012 r.  klasy I-II gu, II Pdp i III Pdp, zebrały się wokół drzewka na placu przed szkołą. Wspólnie przypomnieliśmy wiadomości na temat dokarmiania ptaków. Uczniowie odpowiadali na pytania: Kiedy wolno dokarmiać ptaki i po co to robimy? W jakim miejscu należy postawić karmnik lub wywiesić słoninę? Czym dokarmiamy ptaki i jakie mogą być konsekwencje dokarmiania ich spleśniałym chlebem albo solonymi orzeszkami?

Dekorowanie świerku przebiegło bardzo sprawnie. Ujemna temperatura zmotywowała wszystkich do energicznej pracy.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

,,Chatka z piernika”

„… w lesie jest domek niby pałacyk.

Z cukru ściany, z cukru drzwiczki,

Piernikowe okienniczki. Płot z migdałków

– zjemy sobie po kawałku…”

 Anna Świrszczyńska „Jaś i Małgosia”

 Warsztaty były poprzedzone długimi i pracochłonnymi przygotowaniami. Każda z klas, na zajęciach przysposabiających do pracy upiekła po kilkaset ciastek, głównie pierniczków o różnych kształtach. Żeby uzyskać zróżnicowane kolory ciastek, barwiliśmy je sokiem z buraków, czekoladą, marchewką, galaretkami a nawet curry i kurkumą. Organizatorki warsztatów przygotowały 17 fasad tekturowych domków, po jednym dla każdego ucznia.

Warsztaty miały miejsce 29.11.2012 r. i  rozpoczęły się powitaniem uczestników, którymi byli uczniowie trzech klas Pdp, wraz z opiekunami.

W części wstępnej zajęć odwołano się do wiadomości, jakie uczniowie posiadają na  temat miasta w Polsce słynącego z pierników oraz jego najsłynniejszego mieszkańca Mikołaja Kopernika. Na plakatach uczniowie rozpoznali miasto Toruń oraz pomnik słynnego astronoma. Po wysłuchaniu przejmującej legendy o powstaniu przepisu na pierniczki, omówiono zadanie plastyczne oraz technikę pracy. Zadaniem uczniów było stworzenie chatki z piernika. Duże plansze – tekturowe fasady domków należało wykleić słodyczami.

Praca miała być źródłem spontanicznej zabawy i inicjatywy uczniów bez ingerencji nauczycieli. Uczniowie samodzielnie kreowali „ciastkowe” wzory na domkach. Byli tak zaangażowani i pochłonięci pracą, że nikt nie wyszedł na przerwę. Nieustannie odbywała się również degustacja łakoci, największym powodzeniem cieszyły się czekoladowe grzybki, ciastka z marmoladą i landrynkami.

Warsztaty artystyczne mogą być alternatywą dla tradycyjnych lekcji, ponieważ eliminują one napięcie i współzawodnictwo na rzecz samoistnej motywacji do twórczości.

Efekty pracy uczniów będziemy podziwiać w okresie przedświątecznym w Szkolnej Galerii oraz na stałych ekspozycjach w Wyższej Szkole im. Pawła Włodkowica i Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  „Wybuduj mi dom”

 28 uczniów ze szkoły podstawowej, gimnazjum i przysposabiającej do pracy wraz z opiekunami, na 3 godzinach lekcyjnych poznawało tajniki zawodu architekta, malarza i dekoratora wnętrz. Niezwykłe zajęcia odbyły się 25.10.2012 r. na stołówce szkolnej.  Celem warsztatów była praca z różnymi materiałami i narzędziami plastycznymi, współpraca w grupie oraz umiejętność łączenia różnych konstrukcji architektonicznych ze środowiskiem oraz potrzebami osób, które je zamieszkują.

Zadaniem opiekuna grupy było wylosowanie dla swojej klasy figurki zwierzęcia lub przedstawiciela jakiegoś zawodu. Uczniowie mieli wybudować dom lub miejsce pracy, dla wylosowanej przez opiekuna postaci. Po ustaleniu szczegółów, charakterystycznych cech budowli i sporządzeniu szkicu,  uczestnicy zabrali się do pracy. Pośrodku sali zestawiono cztery stoły na których zostały umieszczone surowce wtórne oraz materiały i narzędzia plastyczne: różnej wielkości kartonowe opakowania, tulejki papieru toaletowego, nożyczki, kleje, farby, pędzle różnej wielkości, kolorowy papier, sznurki, korki, bibuła, tkaniny, wełna, guziki, pasmanteria, płyty Cd, metalowe nakrętki itp. Z tego całego dobrodziejstwa, każdy mógł bez ograniczeń korzystać.

Najwięcej problemów przysporzyło wykonanie przestrzennych makiet obiektów, nieoceniona okazała się pomoc nauczycieli. Ale malowanie i wykonywanie elementów zdobniczych przebiegało bezproblemowo. Dzieci często przerywały pracę, spacerowały między stanowiskami, komentowały efekty pracy innych grup. Z uwagi na ograniczone możliwości czasowe, nie wszystkie budowle udało się wykończyć.

Powstało 6 niesamowitych obiektów: kościół, warsztat z garażem Boba Budowniczego, baza wojskowa, psia buda, zamek księżniczki i domek kota w butach. Wszystkie prace wystawiono na stołówce szkolnej.

Organizatorki warsztatów: Marzena Szulc, Joanna Niemczyk