Warsztaty plastyczne

Formą, która na stałe wpisała się w kalendarz działań Ośrodka, są warsztaty realizowane w postaci różnorodnej ekspresji. Zajęcia dają uczniom możliwość nieskrępowanych działań twórczych: począwszy od malowania, rysowania, wycinania, wydzierania, poprzez tworzenie małych form rzeźbiarskich i graficznych czy pracy na materiale naturalnym.  Warsztaty rozwijają przede wszystkim wyobraźnię i zdolności manualne, ale także wdrażają do samodzielnego podejmowania decyzji  i uczą pracy w grupie.

 

WARSZTATY  KRAWIECKIE

,, Festiwal skarpet”

Co zrobić ze skarpetą, której towarzyszka zaginęła w czeluściach bębna pralki? Wyrzucić? Zabrać w zagraniczną podróż i założyć do sandała? Uczniowie klas II Pdp i II Pdf wpadli na lepszy pomysł…

W ostatnim dniu października Roku Pańskiego 2018,

uczniowie klas Pdp podjęli się zadania zuchwałego.

Stopki, podkolanówki i pojedyncze skarpety,

przerobili na szereg zwierząt,

uwzględniając ich wygląd i charakteru zalety.

Najpierw wszystkie elementy – łapki, brzuchy i racice,

wypchali watoliną od stóp po potylicę.

Potem je zszyli ściegiem okrętkowym lub krytym

to pestka dla uczniów od lat z krawiectwem obytym.

Szczodrze ozdobione pasmanterią towarzystwo

zające, małpy i niedźwiedzie,

niczyjego zmysłu estetyki nie zawiedzie!

Gałgankowe zwierzaki z recyklingu skarpetkowego,

zadają szyku jak z pracowni Armaniego.

Pomyśleć, że drobny lifting zwykłej skarpety

może stać się natchnieniem dla poety…

Marzena Szulc, Anna Wojtaszek

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  „Tu Ryba, wzywam cię, akwarium”

Warsztaty przebiegały w odmiennej niż zazwyczaj formie, gdyż były realizowane na lekcjach plastyki, przysposobienia do pracy oraz zajęciach indywidualnych i zasięgiem objęły ponad połowę uczniów Ośrodka. Na przestrzeni lutego i marca 2018 r. powstało ponad sto prac malarskich z różnymi wizerunkami ryb. Autorami są uczniowie klas I-III aw, III a, IV a, IV l, V a, VI a, VII a, III gu, I pdp, I pdf, II – III pdf i III pdp.

Podsumowaniem twórczych wysiłków była wystawa podczas tygodnia otwartego, której termin zbiegł się z obchodami Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, przypadającymi na 2 kwietnia.

Spacerując szkolnymi korytarzami można wychwycić ryby tak czarowne i ujmujące, że ręce same składają się do oklasków.  

Za pomocą plakatówek, akryli i temper, uczniowie uwiecznili ryby słodkowodne, morskie, egzotyczne i pospolite, począwszy od żarłacza białego, mieczyka Hellera, rozbory karłowatej, marmurkowatej pstrążenicy, kończąc na szczepańczyku karłowatym i ławicy śledzi oceanicznych.

Celem warsztatów było utrwalenie poznanych technik malarskich, określanie charakterystycznych cech ryb, ich budowy i kształtu oraz wyróżnianie i nazywanie barw.

Warsztaty przeprowadziły Joanna Niemczyk i Marzena Szulc.   

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Co powiedział anioł betlejemski?

 Adwent upływa nam pod znakiem różnorodnej ekspresji twórczej. Po Mikołajach z masy solnej przyszła kolej na masę papierową w świątecznym wydaniu. Motywem, który wzięliśmy na warsztat był anioł. I to nie przypadkowy, tylko betlejemski!

12 grudnia 2017 r., uczniowie klasy I-III a, wspólnie z czterdziestoma ośmioma uczniami SP nr 4, przypomnieli tradycje Świąt Bożego Narodzenia oraz symbolikę z nimi związaną, której nieodzownym elementem jest ta świetlista postać. Dla chrześcijan aniołowie to posłańcy Boga. W Piśmie Świętym znajdziemy wiele opowieści, w których aniołowie pełnią właśnie tę funkcję: przekazują wiadomości, wpływają na decyzje ludzi, ostrzegają ich i umacniają. Chyba najbardziej znana jest opowieść o narodzeniu Pana Jezusa z Ewangelii według św. Łukasza: „Oto zwiastuję wam radość wielką, która będzie udziałem całego narodu: dziś w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan”. Do tej pory co roku przeżywamy radość z okazji Bożego Narodzenia.

Warsztaty upłynęły pod znakiem recyklingu- plastikowe butelki, koronki, wstążki, resztki wełny przy odrobinie wyobraźni zmieniły swoje przeznaczenie. Różnorodność inspiracji pozwoliła na odwzorowanie aniołów bądź wykonanie ich według własnego pomysłu. Anioły niejednokrotnie odzwierciedlały charakter i osobowość wykonawcy.

A – anielskie trąby przynosił na myśl dźwięk uderzeń łyżki wazowej w pokrywkę, której używała jedna z pań, aby odrobinę uciszyć warsztatowiczów

N – niezwykłe zaangażowanie

I –  intensywna praca

O – ogromna kreatywność

Ł – łaskawa aprobata na pytanie czy zajęcia się podobały

A to wszystko wciśnięte w 135 urzekających minut.

 Zaproszenie wystosowała i perfekcyjnie wszystko przygotowała: Beata Kamińska z uczniami klas I a, I b i I c.

Warsztaty przygotowały, prawu gościny nie uchybiły: Joanna Niemczyk i Marzena Szulc.

Towarzystwa dotrzymała: Joanna Juszczyńska razem z wychowankami.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mikołaj z masy solnej

4 i 5 grudnia 2017 r. nasz Ośrodek odwiedzili uczniowie klasy IIIe, ze Szkoły Podstawowej nr 1 oraz uczniowie klasy Id, ze Szkoły Podstawowej nr 5. Wspólnie z wychowankami Ośrodka, z klas II- IIIa i IV l, uczestniczyli w warsztatach plastycznych, podczas których doskonalili swoją sprawność manualną oraz kształtowali umiejętność modelowania masy poprzez naśladownictwo.
Dzieci, najpierw obejrzały prezentację multimedialną, poświęconą dwóm Mikołajom: św. Mikołajowi – biskupowi z Miry oraz Mikołajowi z masy solnej. Prawdziwy Mikołaj – biskup, żył na terenie dzisiejszej Turcji i otoczony był równie dużym kultem, co jego współczesny, komercyjny odpowiednik – Brodacz z Północnej Krainy, w czerwonym kubraku, z workiem prezentów i ekipą reniferów. Św. Mikołaj był człowiekiem niesamowicie dobrym. Troszczył się o biednych, podrzucał im ukradkiem jedzenie, pieniądze i upominki. Dlatego 6 grudnia, gdy przypada rocznica śmierci biskupa, obdarowujemy swoich bliskich prezentami.
Po wysłuchaniu opowieści uczniowie przystąpili do modelowania masy solnej tak, by powstała postać, wyczekiwanego przez wszystkich Mikołaja- Krasnoluda z Laponii.


Warsztaty przygotowały Panie: J. Niemczyk, M. Szulc, M. Andrzejewska

kreska (2)

Przyjaciel z aureolą

 Jeszcze wiatr nie zmiótł śladów przedszkolaków goszczących u nas w środę, a już mieliśmy nowych gości. 14.12.2016 r., odwiedzili nas pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 1, wraz z wychowawczynią panią Marzeną Rojek. Co ich skusiło? Magiczny przepis: szklanka mąki, szklanka soli i wody ,,na oko”. Po wyrobieniu powstaje produkt stanowiący bazę 90%  naszych dekoracji – niezastąpiona Masa Solna!

Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób ją przygotować, przechowywać, zabezpieczać i dbać, aby solne wyroby cieszyły długie lata. Wspólnie przypomnieliśmy tradycje Świąt Bożego Narodzenia oraz symbolikę z nimi związaną.  Jednym z jej elementów jest anioł, który był tematem warsztatów. Motyw anioła jest jednym z najbardziej popularnych motywów świątecznych. Takich boskich posłańców znamy wielu: czasem to rodzic, przyjaciel albo przypadkowo napotkany człowiek, ktoś, kto pojawia się niewiadomo skąd i dlaczego, a potem, gdy spełni zadanie, znika. Wierzymy w to i chcemy w to wierzyć!

Mimo zamieszania, warsztaty sprzyjały integracji – wszyscy zgodnie zabrudzili ławki, ręce i nosy podczas wspólnych realizacji plastycznych. Ale było warto – ulepione anioły wyglądały tak pięknie jak bożonarodzeniowy poranek.

Organizatorki warsztatów: Joanna Niemczyk, Marzena Szulc, Joanna Juszczyńska

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Skąd Św. Mikołaj bierze prezenty?

W środowe przedpołudnie 7 XII 2016 r., przywędrowały do Ośrodka dwie grupy dzieci z przedszkola „Bajka”. Tego dnia mieliśmy zaplanowane wspólne warsztaty plastyczne dla naszych najmłodszych uczniów.
Jednak zanim rozpoczęły się kreatywne zajęcia, uczestnicy warsztatów wysłuchali świątecznego opowiadania „Skąd Św. Mikołaj bierze prezenty?”. Dzieci chętnie rozmawiały o przygodzie Św. Mikołaja i jego przyjaciół. Następnie zabrały się za pracę twórczą manualnie. Z przygotowanych materiałów stworzyły portrety Św. Mikołaja. Każda twarz posiadała znamiona indywidualnego podejścia i wyobrażenia uwielbianej postaci. Praca sprawiła dzieciom wiele radości.

Warsztaty zorganizowały panie: M.Szulc, M.Andrzejewska i J.Niemczyk

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ekspansja zwierząt

10 października 2016 r. uczniowie klas II i III szkoły podstawowej, integrując się z przedszkolakami z wyszkowskiej „Bajki”, wspólnie dokonali przeglądu zwierząt. Najpierw wysłuchali bajki terapeutycznej autorstwa Tatiany Jankiewicz „Na wiejskim podwórku”. Bez trudu przeanalizowali cechy oraz zachowania zwierząt występujących w utworze oraz w przeczytanych przez panią Martę zagadkach. W czasie wykonywania zadania plastycznego uczestnicy warsztatów odnieśli się już do swojej wyobraźni. Zwierzęta były podobne do tych w rzeczywistości, ale tryskały żywymi kolorami. Dzieciaki zaskakiwały przemyśleniami w tworzeniu całej kompozycji. Zajęcia przygotowane zostały przez panie: Martę Andrzejewską, Joannę Niemczyk i Marzenę Szulc.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ni ptak, ni wydra

W środę, 13 kwietnia 2016 r., nasz Ośrodek odwiedziły dzieci z Przedszkola nr 9 „Bajka”. Wraz z uczniami II i III klasy szkoły podstawowej brały udział w integracyjnych warsztatach plastycznych powiązanych z kwietniowymi obchodami Międzynarodowego Dnia Ptaków. Oprócz zdobycia wielu ciekawych informacji, obejrzenia prezentacji multimedialnej, dzieci wspólnie stworzyły liczną gromadę ptasich podobizn, wykorzystując przygotowane materiały z tektury i papieru. Zabawie towarzyszyło naśladowanie przez dzieci odgłosów i improwizowanie ptasich zachowań.

Zajęcia zorganizowały panie: M.Szulc, M.Andrzejewska i J.Niemczyk

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Integracyjne warsztaty – Stroiki wielkanocne

Zwyczaje ludowe i związana z nimi magia powoli odchodzą w zapomnienie. Coraz częściej rezygnujemy z samodzielnie wykonanych ozdób, zastępując je plastikowymi stroikami z napisem „Made in China”.

Uczniowie klas III guw i II gu dnia 30.03.2015 r., skorzystali z zaproszenia kolegów z Gimnazjum nr 2, w celu kultywowania tradycji ręcznego wykonywania stroików wielkanocnych.

Uczniowie Dwójki mieli możliwość poznania szerokiego wachlarza technik plastycznych, stosowanych w naszym Ośrodku. Z dużym zaangażowaniem wykonywali ozdoby, korzystali z przedstawionych propozycji, jak również realizowali własne, oryginalne pomysły.

Podczas zajęć powstały koszyki wyplatane wełną splotem prostym i ósemkowym, baranki z drewna, ramki ozdobione techniką decoupage, zające i kurczaki z gipsu, przestrzenne kwiaty z masy solnej.

Warsztaty sprzyjały integracji; uczniowie współdziałali w grupie podczas wspólnych realizacji plastycznych.

Joanna Niemczyk, Marzena Szulc, Beata Kamińska

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Czym jest pejzaż?

 Próbę zdefiniowania tego pojęcia i przełożenia na działanie praktyczne, podjęli uczniowie klas I-III FPdp, III Pdp, I-III Pdp i III Pdpw.  Warsztaty malarskie odbyły się 26 stycznia 2014 r., i trwały dwie godziny. Uczniowie zostali zapoznani z reprodukcją obrazu Juliana Fałata „Pejzaż zimowy z Bystrej” – jest to obraz przedstawiający zimowy krajobraz, na którym widnieje kilka odcieni śniegu, od żółci, błękitu po szarość. Wyjaśnienie wartości dzieła sztuki ułatwiło odbiór jego strony estetycznej. Mobilizujące do dodatkowej spostrzegawczości było zadawanie uczniom pytań dotyczących obrazu; jego treści, barwy, kompozycji itp. Po wysłuchaniu komentarza nauczyciela, uczniowie podjęli próbę omówienia obrazu. Następnie przystąpili do wyznaczonego zadania. Każdy wybrał dowolnej wielkości karton oklejony granatową tkaniną i zainspirowany zimową aurą, samodzielnie wykonał pracę malarską. Nasi uczniowie mieli ułatwione zadanie, ponieważ korzystali tylko z jednego koloru. Wykonane pejzaże zachwycają „bursowiczów” zdecydowanym konturem i przyciągającym wzrok kontrastem.

Organizatorki warsztatów – Marzena Szulc, Anna Wojtaszek

 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Świat powinien być kolorowy!

 We wtorek 10.09.2013 r. późnym popołudniem, uczniowie klas przysposabiających do pracy, uczestniczyli w warsztatach, podczas których podjęli próbę tworzenia zestawień barw opartych na kontraście.

Każdy wybrał dowolną płaskorzeźbę przedstawiającą grzyb lub ptaka wykonaną z masy solnej. Uczniowie malowali farbami plakatowymi, budując kontrast, poprzez zestawienie barw przeciwnych, które w zauważalny sposób różnią się od siebie: jasnych i ciemnych, ciepłych i zimnych.

Powstały bajecznie kolorowe prace, które jesienią będą wystawione w holu głównym Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica.

Organizatorki warsztatów – Anna Wojtaszek i Marzena Szulc

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

„PORTRET Z…”

Odprężeni i wypoczęci po weekendzie uczniowie czterech klas Pdp, nowy tydzień rozpoczęli w bardzo twórczy sposób. 21.10.2013 r.  Podczas dwóch godzin lekcyjnych mieli zilustrować wybraną koleżankę/kolegę, ukazując charakterystyczne cechy jej/jego wyglądu. Uczniowie zostali zapoznani z reprodukcją obrazu Leonarda da Vinci: „Dama z gronostajem”. Omówili sposób sportretowania postaci oraz widoczne na obrazie szczegóły. Podczas rozmowy nawiązano do tytułu obrazu. Uczniowie mieli się zastanowić, czy jest adekwatny do przedstawionego wizerunku.

Następnie omówiono zadanie plastyczne – każdy z uczniów wybiera dla siebie dowolny element garderoby lub rekwizyt. Uczniowie siadają w dwóch rzędach naprzeciwko siebie portretując wybraną koleżankę/kolegę z uwzględnieniem elementów charakteryzacji. Autor pracy, musi również nadać jej tytuł.

Uczniowie wykonali szkic rysunkowy, starając się uwzględnić proporcje i położenie poszczególnych części ciała. Budowali układ postaci i elementy ubrania. Następnie uzupełniali rysunki kolorami zbliżonymi do rzeczywistych, korzystając z kredek ołówkowych i pasteli olejnych. Sportretowano jedenaście niezwykłych postaci, m.in.: „Król Słońce – Tomasz I”, „AnastAZJA Córka Tuhaj- beja”, „Hrabina Grizzli”, „Lord ze Służewca”, „Białogłowa z zielonymi uszami”, „Karolina Gąsienica- Giewont- Bułecka”, „Pani Lato”.

Głównym celem zajęć było kształtowanie zainteresowania wytworami sztuki oraz rozwijanie zdolności twórczych poprzez działalność plastyczną. Wszyscy modele zostali sfotografowani z własnymi podobiznami. Wykonane portrety zostaną wyeksponowane na szkolnym korytarzu.

Organizatorki zajęć warsztatowych:Marzena Szulc i Anna Wojtaszek