Luty

Poranny Krąg
Stymulacja polisensoryczna według pór roku – zima
zajęcia otwarte

       Metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku polega na pobudzaniu wszystkich zmysłów dziecka za pomocą symboli podstawowych, których źródłem jest świat przyrody. Są to takie symbole jak: żywioły, barwy, zapach, smak, wrażenia dotykowe i termiczne. Symbole te zmieniają się cyklicznie w zależności od pory roku. Zajęcia organizowane są dla uczestników zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
Celem zajęć jest stworzenie takich warunków, które rozwijałyby aktywność własną niepełnosprawnych dzieci, pozwalałyby na ujawnienie się tkwiących w nich potencjalnych zdolności. Ponadto bardzo istotnym jest budowanie u uczniów poczucia radości, bezpieczeństwa, a co za tym idzie wzajemnego zaufania i komunikacji poprzez dostarczanie im określonej ilości i jakości bodźców sensorycznych pobudzających zmysły do działania.
Zimą demonstrujemy kolor biały. Symbolizuje biel śniegu, promieniuje, uspokaja i rozjaśnia. Do zimy należy też błękit. Kojarzy się z głębią i dalą nieba lub wody, jest kolorem ciszy i spokoju. Przypomina zimny chłód. Jest też kolorem duchowości, prowadzi do wyciszenia. Zimowym żywiołem jest woda. Pobudza aktywność ruchową i wokalizację. Dostarcza miłych i delikatnych wrażeń dotykowych. Ten żywioł najsilniej działa na zmysły, a przy okazji kształtuje doznania termiczne. Smak i węch pobudzamy miętą, a słuch trójkątem lub dzwonkami.

20160301_132931 20160301_133103 20160301_133540 20160301_133700 20160301_133812 20160301_133934 20160301_134129 DSC05805 DSC05806 DSC05810 DSC05821 DSC05822 DSC05827 DSC05831

Dzień dinozaura

       Dnia 26 lutego 2016 r. przenieśliśmy się do prehistorycznych  czasów – obchodziliśmy  w naszej szkole „Dzień Dinozaura”. Świętowanie rozpoczęło się od zagadki, obejrzenia i omówienia różnych gatunków dinozaurów np. stegozaurów, tyranozaurów, diplodoków. Nasi uczniowie mogli dowiedzieć się – czym żywiły się dinozaury, jakie były początki ich istnienia  oraz  co było powodem wymarcia.  Po zdobyciu tak ciekawych informacji nastąpił czas na wyprawę do „lasu dinozaurów”, gdzie uczniowie mogli wcielić się w role tych zwierząt i naśladować ich zachowania. Kolejnym zdaniem było ułożenie puzzli, a efektem końcowym był wizerunek dinozaura. Nie lada wyzwaniem było także dopasowanie jajka do danego dinozaura i określenie jego cechy oraz wykonanie odcisku dinozaura w masie plastycznej. Na koniec zabawy uczniowie mogli obejrzeć interesujący film na temat tej zróżnicowanej grupy zwierząt. Był to dzień pełen wrażeń, w którym dzieci wykazały olbrzymie skupienie i zainteresowanie podczas wspólnych zajęć.

DSC05704 DSC05709 DSC05713 DSC05714 DSC05717 DSC05727 DSC05728 DSC05730 DSC05734 DSC05736 DSC05738 DSC05743 DSC05746 DSC05749 DSC05751 DSC05752 DSC05755 DSC05767 DSC05776 DSC05777 DSC05782 DSC05783 DSC05785 DSC05786 DSC05789 DSC05795

Zimowe harce w krainie lodu

            Tym razem w podróż ruszyliśmy na sam biegun. W lodowej krainie spotkały sie trzy polarne niedźwiadki: Kubuś, Krystian i Sebastian. W zimowych  gimnastycznych rytmach rozruszały się w promieniach polarnego słońca i nabrały wigoru. Choć wokół tylko śnieg, miały co robić. Lepiły śnieżne kule – małe, średnie, duże. Tańczyły bałwankowe bugi-ługi, odbyły walkę na śnieżki, a także wykonały  instrument, z pomocą którego akompaniowały do zimowej piosenki. Na pamiątkę z dalekiej podróży przywiozły lodowo-śniegowe kule zamknięte w słoikach, które ozdabiają nasz zimowy kącik okienny.

DSC05669 DSC05646 DSC05658DSC05654 DSC05665 DSC05667 DSC05664 DSC05651 DSC05663

Zimowe zabawy tańcem i muzyką

            Za oknem na próżno poszukiwać oznak zimy, ale zagościła ona w naszej sali lekcyjnej. Mieliśmy okazję spotkać się z nią w ramach muzyczno-plastycznych zimowych podróży artystycznych. A jak dowiodło zaangażowanie uczestników w zabawę, wszyscy byli stęsknieni zimowych harców. Chętnie wcielali sie w role bałwanków, jeździli na łyżwach, sankach, nartach. Biały puch zachęcał do robienia orłów na śniegu. Tworzenie zimowego okna malowanego mrozem z koronkowych haftów rozbudziło wyobraźnię uczniów.

DSC05577 DSC05578 DSC05582 DSC05634 DSC05586 DSC05594 DSC05595 DSC05601 DSC05626 DSC05606 DSC05621 DSC05635 DSC05639 DSC05643

Nasz pies terapeuta

„…. Towarzyszą nam zawsze i wszędzie pomagając

w codziennym trudzie, dając nam czystą radość,

bez nich człowiek czułby się źle na tym świecie, bo ileż radości daje nam ta piękna i rozumna istota jak pies.”

 

/Ks. Jan Twardowski/

            Uczestnicy zajęć dogoterapii z dużą niecierpliwością wyczekują momentu spotkania z naszym czworonożnym przyjacielem, który jest nie tylko motywacją do zajęć edukacyjnych, ale i  okazją do dobrej spontanicznej zabawy. A w tym wszystkim  mamy możliwość dostrzec, jak małe zwierzę potrafi uczynić wiele radości i uśmiechu na twarzach naszych dzieci.

DSC05484 DSC05560 DSC05497 DSC05565 DSC05498 DSC05548 DSC05550 DSC05552 DSC05569DSC05553 DSC05571 DSC05556 DSC05558  DSC05563 DSC05564