Październik

PAŹDZIERNIK 2015

Jesień pędzlem malowana

            To drugie spotkanie z cyklu muzyczno-plastycznych podróży artystycznych. Motywem przewodnim były liście i ich barwy. Uczniowie bawiąc się kolorami jesieni rozwijali swoją wrażliwość estetyczną i twórczość własną. Spotkanie przebiegało w nastroju otwartości i radości. W wyniku obcowania z różnorodnością kolorów u uczestników pojawiało się wiele pozytywnych emocji zachęcających ich do doświadczania i eksperymentowania z barwą. Inspirująca muzyka towarzysząca zajęciom rozbudzała chęć poznawania samych siebie, jak i zainteresowań kolegów, wzmagała potrzebę komunikacji, formułowania pytań i odpowiedzi, odczuwania przyjemności z przebywania w swoim towarzystwie. Efektem końcowym zajęć było uczucie spełnienia i pełnego relaksu.

DSC03672 DSC03681 DSC03674 DSC03683 DSC03686 DSC03685  DSC03691 DSC03675

Zajęcia otwarte na basenie

       Klub ,,Fiszor’’ od października 2015 dzielnie trenuje,  przygotowuje się do zawodów regionalnych . Treningi odbywają się cyklicznie w każdy czwartek w godzinach 14:15-15:15 na pływalni Błękitna w Wyszkowie

     Bez względu na wiek i stopień sprawności ruchowej, zajęcia na basenie wpływają pozytywnie na rozwój psychofizyczny i sprawność dziecka.  Wyzwalają nie tylko naturalną potrzebę ruchu, ale pozwalają dziecku na kreowanie samodzielnej aktywności ruchowej. Kształtują wreszcie cechy motoryczne i osobowościowe uczestników. Zajęcia prowadzone przez  doświadczonych instruktorów nauki pływania z wykorzystaniem atrakcyjnych i zróżnicowanych zestawów ćwiczeń – w ciekawy i bezpieczny sposób zachęcają dzieci do zabaw w wodzie i nauki pływania. Ćwiczenia i zabawy w wodzie w bezpieczny i przyjazny sposób oswajają z nowym środowiskiem, pozwalają pokonać strach i opór przed wodą. Nauka pływania z różnorodnym sprzętem pneumatycznym  przynosi wiele radości i pozytywnych emocji, a samodzielne pływanie daje dziecku satysfakcję ze zdobycia nowej, trudnej do opanowania umiejętności oraz podnosi wiarę we własne siły i możliwości. Dzieci i młodzież uczą się podstawowych technik pływackich, co daje im możliwość udziału w zawodach pływackich na szczeblu miejskim, wojewódzkim i ogólnopolskim oraz zdobywanie medali.

    Pływanie jest formą aktywności, która ze względu na swoje walory zdrowotne i rekreacyjne zajmuje szczególne miejsce w profilaktyce wad postawy i kształtowaniu prawidłowych sylwetek. Pływanie ponadto w sposób harmonijny i symetryczny rozwija całe ciało, bardziej pobudza  mięśnie niż inna forma aktywności fizycznej. Jest swoistą gimnastyką mięśni i stawów, zmniejsza napięcie mięśniowe, stymuluje prawidłowy rozwój gorsetu mięśniowego i aparatu kostno – stawowego.

     Zajęcia na basenie są dla wielu uczniów ważnym uzupełnieniem zajęć z wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej.

WP_20151112_14_20_58_Pro WP_20151112_14_22_16_Pro WP_20151112_14_25_33_Pro WP_20151112_14_31_56_Pro WP_20151112_14_47_22_Pro WP_20151112_14_49_27_Prowp_20151029_14_36_20_pro (640x360) wp_20151029_14_21_03_pro (640x360) wp_20151029_14_20_46_pro (640x360)

Zajęcia otwarte – „Dbam o swoje zdrowie”

            Pyszniutki i zdrowy tym razem okazał się nasz deser. Podwieczorek z kisielem w roli głównej to danie smaczne, zdrowe, proste w przygotowaniu. Nasze umiejętności z powodzeniem wystarczą na jego samodzielne sporządzenie. Dodatki podnoszące walory smakowe i witaminowe stanowią również gamę naszych smakołyków. Z taką wiedzą dotyczącą składu poszczególnych posiłków niebawem przystąpimy do „Konkursu Wiedzy o zdrowiu”. Ale jak zaświadczają zdjęcia, wieść o walorach zajęć roznosi się w społeczności szkolnej. Zwolenników zdrowego odżywiania przybywa w oka mgnieniu. Dziwić się jednak nie ma co, kisielek był pycha!

DSC03694 DSC03695 DSC03696 DSC03697 DSC03698 DSC03699 DSC03700 DSC03701 DSC03702 DSC03703

Dzień Edukacji Narodowej

             Oj, działo sie, działo. W dniu 27.10.2015 r. role sie odwróciły. To kadra nauczycielska Szkoły Filialnej w Gaju zmierzyła się z wyzwaniami edukacyjnymi, które zrealizować miała za zadanie na oczach swoich uczniów i szerokiego grona Przyjaciół Szkoły. A wszystko to zawdzięczamy kreatywności naszych koleżanek z terapii zajęciowej DPS. Zadania łatwe nie były! Komu z naszym stażem łatwo przychodzi skakać, grać w tenisa, nosić w udach butelki, albo wysilać umysł rozwiązując zawiłe zagadki, wykazać się znajomością wyszukanego słownictwa. Na domiar wszystkiego grać w kalambury! Bardzo dziękujemy organizatorom, było nam bardzo miło. Śmiechu wzbudziliśmy do łez, zabawa była nieoceniona, ale nie ma to jak zobaczyć to na własne oczy.

DSC03628 DSC03631 DSC03632 DSC03633 DSC03634 DSC03636 DSC03650 IMG_9249 IMG_9270 IMG_9277 IMG_9284 IMG_9287 IMG_9295 IMG_9296 IMG_9301

Zwiedzamy „Skansen w Kuligowie”

             Nieopodal Szkoły Filialnej w Gaju mieści się Park Kultury Ludowej, nazwany tak przez założyciela Wojciecha Uramanowskiego. A mamy na myśli Skansen w Kuligowie. W związku ze sprzyjającą nam w dniu 26.10.2015 r. przepiękną jesienną pogodą, było nam bardzo miło oglądać nagromadzone eksponaty dotyczące niegdysiejszych nadbużańskich wsi i ziemiańskich dworków. Jak się dowiedzieliśmy, jest on także miejscem odbywania się plenerów malarskich, rzeźbiarskich, warsztatów rękodzielniczych, imprez kulinarnych. Zbiór dziedzictwa kulturowego z pogranicza mazowiecko podlaskiego jest bardzo bogaty. Mieliśmy okazję zobaczyć krytą strzechą wiejską chatę, stodołę, oborę i spichlerz. Niecodziennym widokiem dla naszych uczniów był również  drobnoszlachecki dworek drewniany. Zachwyt wzbudziła bogato wyposażona wozownia i przydrożna kuźnia. Duży zbiór starych narzędzi, sprzętów i rzeźb wzbogacił wiedzę uczniów na temat minionych czasów. Zapraszamy do bliższego poznania poprzez zamieszczone fotografie, może widoki zachęcą do osobistych odwiedzin.

DSC03566 DSC03569 DSC03570 DSC03572 DSC03577 DSC03580 DSC03583 DSC03585 DSC03586 DSC03611 DSC03616 DSC03618 DSC03621

Zajęcia otwarte – „Dogoterapia – terapia z udziałem psa”

            Zajęcia otwarte z zakresu dogoterapii w Szkole Filialnej odbywają się cyklicznie od 2013 roku. To już trzeci rok intensywnych oddziaływań psem terapeutą na rozwój naszych uczniów. Spotkania mają miejsce w każdy piątek w wymiarze 2 godzin lekcyjnych. Przeznaczone są dla grupy uczniów z autyzmem. Mają charakter ogólnorozwojowy i edukacyjny.

            Z założenia obecność psa ma za zadanie uspokajać i relaksować, niwelować uczucie lęku i smutku, otwierać na otaczający świat. Takie też jest założenie prowadzonej terapii. Podczas zajęć uczniowie przełamują barierę lęku przed psem, kształtują umiejętność akceptacji jego bliskości. Uczą się nawiązywać z nim pozytywny kontakt, pogłębiają go na miarę swoich możliwości. Dzięki wspólnej zabawie pies wyzwala w uczniach radość, chęć działania , pokonywania własnych słabości i ograniczeń. Stosowane podczas zajęć ćwiczenia mają na celu pobudzanie i stymulowanie zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu i węchu. Skłaniają uczestników do podejmowania przeróżnych zadań, np. podczas czynności pielęgnacyjnych, zabaw ruchowych w obecności i kontakcie z psem wpływając na doskonalenie rozumienia komunikatów, ich właściwej realizacji, prowokują do skupiania uwagi i czasu jej wydłużania na danym zadaniu. Spokojne usposobienie psa terapeuty, jego ciepło i podporządkowanie dziecku sprawiają, że uczestnicy zajęć czują się z nim coraz bardziej bezpiecznie, czują się zauważeni, potrzebni i w pełni akceptowani przez czworonożnego przyjaciela. A taka postawa pozytywnie wpływa na odnalezienie dla siebie miejsca w otaczającym ich, pełnym chaosu świecie.

DSC03512 DSC03518 DSC03519 DSC03520 DSC03522 DSC03524 DSC03545 DSC03547

Zajęcia otwarte ” Dbam o swoje zdrowie”

                Kolejne zajęcia otwarte realizowane w ramach programu profilaktyki prozdrowotnej  przygotowujące uczniów do konkursu ,,Wiedzy o zdrowiu” to nauka gotowania zupy jarzynowej. Tym razem wzięli w nich udział uczniowie klas  II – III, V oraz  IG. Przygotowanie posiłku pozwoliło uczniom poznać i utrwalić nazwy z jakich warzyw gotuje się zupę oraz ich wartości odżywcze. Nabyli także umiejętności związane z obieraniem i krojeniem warzyw, nakrywaniem do stołu  oraz kulturalnym zachowaniem podczas spożywania posiłku. Uczniowie aktywnie uczestniczą w zajęciach warsztatowych, potrafią współpracować w grupie, stosować się do poleceń nauczyciela, a co najważniejsze – zachować bezpieczeństwo podczas wielu czynności związanych z obróbką produktów i przygotowywaniem posiłku.

DSC03525 DSC03526 DSC03528 DSC03531 DSC03532 DSC03534 DSC03535 DSC03539 DSC03540 DSC03541

            Zajęcia otwarte z gimnastyki korekcyjnej
            w ramach Koła Sportowego 

     Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w której ruch został  w pewien sposób podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane na tych zajęciach ćwiczenia mają przede wszystkim doprowadzić do korekcji wad postawy ciała, wyrobienie w uczniu nawyku prawidłowej postawy ciała oraz odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną. Zajęcia  odbywają  się   w  szkolnej  sali  gimnastyki korekcyjnej,  wyposażonej w  odpowiedni  sprzęt  sportowy (m.in. materace, drabinki, ławeczki szwedzkie, lustro, przybory do ćwiczeń korekcyjnych, trampolinę, rotory, orbitrek, stepper, twister, piłki Bobath, wałki, przybory nietypowe), w sali gimnastycznej oraz w terenie w okresie wiosenno-jesiennym. Grupy na gimnastyce korekcyjnej nie są jednolite pod względem wady  rozwojowej, dlatego stworzyłem program, który stara się sprostać zarówno założeniom gimnastyki korekcyjnej, jak i specyficznym potrzebom uczniów. Każdy uczeń, biorący udział   w zajęciach  gimnastyki korekcyjnej ma przygotowany indywidualny program postępowania korekcyjnego, który  uwzględnia jego indywidualne potrzeby i możliwości psychoruchowe.                                                                    Poprzez ćwiczenia stosowane  na zajęciach -uzależnione od rodzaju wady postawy uczniowie w miarę możliwości  korygują istniejące wady, zapobiegają pogłębianiu wad postawy, kształtują odruchy prawidłowej postawy, wzmacniają mięśnie osłabione a odpowiednio dobrane ćwiczenia ( ćwiczenia zwiększające ruchliwość odcinkową kręgosłupa, ćwiczenia zwiększające ruchliwość w stawach barkowych i biodrowych, ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe, ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha, ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu, ćwiczenia przeciw płaskostopiu, ćwiczenia oddechowe),  maksymalnie usprawniają aparat ruchowy oraz wdrażają się do reakcji ruchowej i troski o własne zdrowie tak ważne dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.

wp_20151026_08_49_27_pro (640x360) wp_20151026_09_15_24_pro (640x360) wp_20151026_09_15_33_pro (640x360) wp_20151026_09_16_57_pro (640x360) wp_20151026_09_18_29_pro (360x640) wp_20151026_09_18_36_pro (360x640) wp_20151026_12_59_43_pro (640x360) wp_20151026_13_41_55_pro (640x360) wp_20151026_13_43_24_pro (640x360) wp_20151026_13_48_01_pro (360x640)

Zajęcia otwarte – „Muzyczno-plastyczne podróże artystyczne”

      W tym roku szkolnym jednymi z zajęć otwartych proponowanymi w Szkole Filialnej w Gaju są warsztaty pt. Muzyczno-plastyczne podróże artystyczne. Przebiegać będą w formie twórczych i pomysłowych zabaw, opartych na obcowaniu z muzyką charakterystyczną dla pór roku, bogatych w układy choreograficzne z wykorzystaniem barwnych i atrakcyjnych wizualnie elementów artystycznych. Program realizowany jest na I etapie kształcenia, ale doskonale bawią się z nami zapraszani goście ze szkolnej społeczności. Realizowanie tego programu pozwoli rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka. Rozbudzi także ich kreatywność i pomysłowość prezentowaną podczas tworzenia tematycznych prac plastycznych w różnych technikach, z prostych, ogólnodostępnych materiałów. Pierwsze zajęcia już za nami. Dowiedzieliśmy się „Co słychać w jesiennym lesie”.

DSC03376 (640x374) DSC03382 (640x464) DSC03383 (640x480) DSC03385 (640x480) DSC03397 (640x480) DSC03399 (640x480) DSC03401 (640x480) DSC03404 (640x480) DSCN1749 (640x480) DSCN1762 (640x480) DSCN1765 (640x480) DSCN1772 (640x480) DSCN1774 (480x640) DSCN1775 (480x640)

Zajęcia otwarte ” Dbam o swoje zdrowie”

            Zajęcia otwarte prowadzone w roku szkolnym 2015/16 są trzecim cyklem zajęć z zakresu edukacji prozdrowotnej. Głównym ich założeniem jest nabywanie podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie. 3-letni program prozdrowotny służyć ma promocji zdrowia i popularyzacji zdrowego trybu życia wśród uczniów naszej placówki. W tym roku uczniowie Szkoły Filialnej podsumują swoją wiedzę nabywaną w poprzednich latach realizowania programu poprzez przystąpienie do „Konkursu wiedzy o zdrowiu”. Posłużą temu warsztatowe zajęcia otwarte, podczas których uczniowie sprawdzać się będą podczas samodzielnego przygotowywania posiłków. Jak dokumentują zdjęcia, zaczęliśmy od śniadania. Reprezentanci klasy II-III i V Szkoły Podstawowej oraz I Gimnazjum samodzielnie przygotowali kanapki używając do nich zdrowych produktów. Utrwalili tym samym zasady właściwego komponowania składników w posiłku, a także zasady bezpiecznego użytkowania sprzętów kuchennych. Rozbudzona kreatywność i pomysłowość w tworzeniu smacznych, ale i pięknych kanapek przyniosła zaskakujące efekty na talerzu każdego z uczestników. Możecie nam wierzyć, jadło się ze smakiem.

DSC03257 (640x480) DSC03258 (640x480) DSC03259 (640x480) DSC03260 (640x480) DSC03261 (640x480) DSC03262 (640x480) DSC03263 (640x480) DSC03264 (640x480) DSC03265 (640x480)

Zajęcia otwarte –  „Metoda Ruchu Rozwijającego V. Sherborne”

                Kolejną formą zajęć otwartych zaplanowanych na rok szkolny 2015/16 są warsztaty stymulująco-terapeutyczne prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego V. Sherborne. Program skierowany jest do dwóch grup odbiorców: uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną wchodzących w skład zespołów rewalidacyjno-wychowawczych oraz uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną wchodzących w skład klas II-III i V Szkoły Podstawowej. Zajęcia mają na celu pomóc dziecku w poznaniu samego siebie, w zdobyciu do siebie zaufania, w poznaniu innych i nauczeniu się ufania im, a dalej poprzez nabranie pewności siebie i wiary we własne możliwości. Wszystkie te cele ma osiągnąć dzięki zaplanowanemu, ale naturalnie projektowanemu ruchowi, bliskiemu kontaktowi z drugim człowiekiem. Jak dowodzą pierwsze z przeprowadzonych warsztatów oddziaływania są bardzo trafnie dobrane do potrzeb naszych wychowanków.

DSC03266 (640x480) DSC03273 (640x480) DSC03277 (640x480) DSC03297 (640x480) DSC03304 (640x480) DSC03316 (640x480) DSC03318 (640x480) DSC03321 (640x480) DSC03328 (640x446) DSC03331 (640x480) DSC03337 (640x403) DSC03346 (640x484) DSC03352 (640x480) DSC03373 (640x480)

„XVIII RALLY WYSZKÓW”
O Puchar Burmistrza Wyszkowa
03 – 04 Pażdziernik 2015

         04.10.2015. po raz kolejny uczestniczyliśmy w Festyn- Show w centralnym punkcie miasta Wyszków. Rozegrano tam „SUPER PRÓBĘ” o Puchar Burmistrza Wyszkowa poprzedzoną Paradą uczestników i zaproszonych gości, a zakończoną złożeniem wieńca pod pomnikiem Obrońców Września 1939r.

     Podczas festynu mieliśmy okazję obserwować zmagania uczestników w wielu konkurencjach, min.  widowiskowe „Grand Prix” o Puchar Prezesa AK Centru, wystawy firm wspierających imprezę, w tym najnowsze modele samochodów, pokazowy przejazd utytułowanych Zawodników w klasie „LEGEND”. Również Policja aktywnie uczestniczyła w spotkaniu wprowadzając treści z zakresu edukacji. Aktywnie uczestniczyliśmy w zorganizowanych konkursach dotyczących znajomości przepisów prawa ruchu drogowego. Wspierały nas zaprzyjaźnione z naszym Domem Panie Policjantki. Byliśmy także obserwatorami profesjonalnego pokazu Ratownictwa Drogowego w symulowanym wypadku, a takiej wiedzy nigdy dosyć. Galeria zdjęć dowodzi, że widowisko było niecodzienne.

P1630555 (640x480) P1630559 (640x480) P1630567 (640x480) P1630588 (640x480) P1630589 (640x480) P1630592 (640x480) P1630604 (640x480) P1630607 (640x480) P1630623 (640x480) P1630624 (640x480) P1630625 (640x480) P1630630 (640x480) P1630640 (640x480) P1630669 (640x480) P1630683 (640x480) P1630745 (640x480) P1630811 (640x480)