Grudzień

Jasełka

 

Tradycje bożonarodzeniowe – warsztaty

Konkurs na najpiękniejszą kartkę bożonarodzeniową

    Tradycyjnie, wraz ze zbliżającym się Bożym Narodzeniem w naszej Szkole uczniowie zaczynają przygotowywać kartki świąteczne na konkurs, który ma na celu:
– popularyzację działań plastycznych i poszerzenie wiedzy z zakresu różnych technik plastycznych;
– kształcenie umiejętności posługiwania się środkami komunikacji niewerbalnej;
– rozwijanie kreatywności uczestników konkursu;
– promowanie tradycji i kultury ludowej;
– rozwijanie uzdolnień plastycznych;
Prezentacja prac, jak co roku, odbyła się ostatniego dnia, przed przerwą świąteczną, tuż po warsztatach bożonarodzeniowych. Wszystkie przygotowane kartki były piękne i wyjątkowo ciekawe, wykonane w różnych technikach i z dokładnością. W każdą włożono dużo pracy i serca. Dlatego też organizatorzy konkursu nie mogli się zdecydować, która z prac powinna wygrać – zwycięzcą zatem był każdy uczeń, który w nim wziął udział.

Teatr piasku i światła – Opowieść Wigilijna

         Przedświąteczny czas to doskonała okazja do wizyty w teatrze. Tym razem to teatr niezwykły i wyjątkowy. Uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy mieli okazję uczestniczyć w Teatrze piasku i światła. Spektakl o świątecznej tematyce pt. Opowieść wigilijna to wyśmienity temat do refleksji nad własną osobą, kim jestem dla siebie, dla innych, co cenię i co jest dla mnie ważne, bo jak dowodzi bajka niejednokrotnie możemy nie doceniać tego co najważniejsze. Przedstawienie także stworzyło okazję do podziwiania ogromnego talentu niewidzialnych aktorów, którzy swoją pracą w sposób  niezwykle bajeczny, a niekiedy wręcz przerażający przedstawili nam tę opowieść. Niecodzienna kulturalna uczta dla każdego odbiorcy.

Z wizytą na Jasełce w Brańszczyku

            Z racji trwającej pandemii nie możemy w tym roku uczestniczyć w plenerowych Jasełkach w zaprzyjaźnionej szkole w Brańszczyku. Ale i na to znalazł się sposób. Opracowane przedstawienie Narodzenia Jezusa zostało sfilmowane i zamieszczone na stronie internetowej. My z wielką przyjemnością obejrzeliśmy prezentację, co w wyjątkowy sposób przybliżyło nam nadchodzące święta. Była ona też podstawą do omówienia tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych zawartych w przedstawieniu, które od tysiącleci staramy się pielęgnować.

Dzień kolorowy

  18 grudnia obchodziliśmy w nasze szkole dzień kolorowy o czym świadczyły różnobarwne ubrania. Podczas, zajęć oprócz zadań sprawnościowych, które  uczniowie wykonywali wybierając swój ulubiony kolor balonika, wzięli również udział w konkursie na ,, Najbardziej kolorową bombkę”. Za wyobraźnię twórczą i plastyczne zdolności wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy uznania.

                     Dzień Osób Niepełnosprawnych

Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych to święto, które zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1992 roku i obchodzone jest corocznie 3 grudnia. Celem obchodów jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niepełnosprawnych, czyli tych u których występują ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu spowodowane obniżeniem sprawności fizycznej lub psychicznej, albo nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu organizmu, oraz pomoc we włączeniu tej grupy społecznej w społeczne życie. Uczniowie naszej szkoły również włączyli się do obchodów tego ważnego dla Nich Święta.

Święta tuż tuż...

  Dla wielu przedświąteczną tradycją jest pieczenie ciasteczek. Zapach pieczonych pierniczków, cynamonu, czy imbiru chyba od zawsze kojarzy się ze świętami. W wielu domach pieczenie ciasteczek odbywa się na około dwa tygodnie przed wigilią, dzięki temu pierniczki, mają czas aby zmięknąć i nabrać nieco charakteru. W piątkowe popołudnie uczniowie szkoły również przystąpili do działania w ramach programu ,,Będę dobrym gospodarzem”. W  naszej  szkole unosił się zapach korzennych przypraw.18 grudnia to dzień bardzo pracowity, bowiem tego dnia piekliśmy pierniczki. Najpierw chłopcy odpowiednio się przygotowali dbając o czyste  ręce oraz zakładając fartuszki. Poznali też składniki i sposób wykonania ciasta, potrzebne przybory kuchenne a także zasady bezpieczeństwa. Gdy wszystko było gotowe uczniowie z ogromnym zapałem i zaangażowaniem zabrali się do pracy – wałkowali ciasto, wykrawali ciasteczka, dekorowali własnoręcznie przygotowanym lukrem. W międzyczasie przygotowywali ozdoby na szkolną choinkę tj. kroili i suszyli pomarańcze. Z niewykorzystanego żółtka jeden z chłopców ,,ukręcił kogel -mogel” i wszyscy po kolei mogli spróbować dawnego przysmaku najmłodszych. Efektem  naszej pracy były pełne blaszki pierniczków, które zanieśliśmy na drugi dzień do szkoły, by poczęstować pozostałych kolegów.

Zaczarowany świat bajek i baśni – „Choinka”

   W ramach realizacji projekt „Zaczarowany świat bajek i baśni” uczniowie ze wzruszeniem obejrzeli baśń Hansa Christiana Andersena, której tytułowym bohaterem jest choinka. Ma ona różne marzenia, które w większości się spełniają i przeżywa różne przygody, które nie kończą się dla niej szczęśliwie. Test z wiedzy o losach choinki uczniowie zdali pozytywnie, na co dowodem były poprawne odpowiedzi udzielone na pytania zadane przez nauczyciela. Uczestnicy zajęć wykorzystując różne zmysły mogli dotknąć drzewka, poznać jego strukturę i zapach. W ramach ćwiczeń z wykorzystaniem choinki doskonalili motorykę małą, utrwalali nazwy kolorów, wykonywali zadania matematyczne i pracę plastyczną. Poznali również sposób dekorowania i wygląd bożonarodzeniowego drzewka dawniej i dziś, a na koniec zajęć przybrali świąteczne drzewko własnoręcznie wykonanymi ozdobami. W nawiązaniu do morału jaki płynie z baśni, że nie należy szukać szczęścia gdzieś indziej, a dostrzegać je obok siebie – uczniowie cieszyli swoje oczy stojącą w sali choinką.

W poszukiwaniu muzyki ludowej – warsztaty

Magia Lubelszczyzny

     W ramach przeprowadzonych zajęć o tematyce ziemi lubelskiej uczniowie poznali stolicę Lubelszczyzny – miasto Lublin oraz inne zachwycające miasta tego regionu – Kazimierz Dolny i Zamość. Uczniowie zapoznali się z położeniem Lublina na mapie i określili, w której części Polski jest umiejscowiony oraz poznali herb miasta i z łatwością rozpoznali zwierzę, które się w nim się znajduje. Z ciekawością wysłuchali legendy, z której dowiedzieli się skąd wzięła się nazwa Lublin i prawidłowo odpowiedzieli na pytania zadane przez nauczyciela. Na koniec uczestnicy zajęć wykonali pocztówkę „magia Lubelszczyzny”, na której uwzględnili wszystkie ciekawe miejsca godne odwiedzenia. Tak zakończyła się wyprawa po Lubelszczyźnie.

Światowy Dzień Guzika

        Guzik – pozornie banalny i nie wart zauważenia przedmiot. A okazuje się, że w miarę rozwoju cywilizacji jego rola przybierała na znaczeniu. Różnorodne kształty, faktury, zdobienia to temat rzeka. Obecnie przyjął jeszcze rolę edukacyjną – w ćwiczeniach samoobsługi, zabawach matematycznych, sprawnościowych, ale i duchowych w postaci horoskopu z guzika. Jego wagę podkreśla również fakt stworzenia przed 20-tu laty Muzeum Guzika w Łowiczu, gdzie w skład jego zbiorów wchodzą guziki zacnych ludzi, min. Wisławy Szymborskiej czy Jana Pawła II. My podczas zajęć odegraliśmy jeszcze min. mecz guzikowy, a także poznaliśmy jego magiczną stronę poprzez poznanie historii kruka Mateusza z Akademii Pana Kleksa.

Klasowe Mikołajki

    Mikołajki to dzień urodzin św. Mikołaja, który zamiast otrzymywać prezenty podarowuje je innym. Tegoroczne wspomnienie najbardziej zapracowanego świętego uczniowie rozpoczęli od ułożenia plakatu przedstawiającego św. Mikołaja z puzzli. Następnie wykonali szereg różnorodnych zadań związanych z obchodami tego radosnego święta. Najwięcej frajdy sprawiło im napisanie listu adresowanego do św. Mikołaja, w którym uczniowie zaprosili do siebie Mikołaja z nadzieją, że przyjedzie do nich swoimi saniami z workiem pełnym prezentów. Miłym zaskoczeniem dla uczniów były słodkości – czekoladowe mikołaje, które otrzymali na koniec zajęć.

Mikołajkowy zawrót głowy

Klasowe Mikołajki

      Uczniowie, Mikołaje czy Elfy, trudno rozpoznać. Niby czekają na gwiazdkę i proszą w listach o wymarzone  prezenty, ale pracują jak prawdziwi pomocnicy Mikołaja. Tegoroczne Mikołajki upłynęły uczniom klasy VII-VIII na skierowaniu swoich próśb w napisanych listach do Świętego Mikołaja, a potem na przybliżeniu atmosfery świątecznej poprzez pieczenie pierników. Kreatywność uczniów miała wydźwięk w stworzonych mega piernikowych ludkach, a zapach nimi rozpłynął się po całej szkole. Upiec to jedna przyjemność, ale móc udekorować pierniki słodkim i barwnym lukrem to już prawdziwa frajda. I jak tu nie czekać na święta?!

Dzień Niebieski

W piątek 4 grudnia w naszej szkole królował kolor niebieski w różnych odcieniach. Głównym tematem zajęć i zabaw była woda. Dowiedzieliśmy sie jak ogromne znaczenie ma dla życia ludzi, roślin i zwierząt. Uczniowie uświadomili sobie  jak ważna jest ochrona zasobów wodnych oraz  poszerzyli  wiedzę na temat sposobów oszczędzania wody i jej wykorzystania  w życiu codziennym.

Dzień Ciasta

      Na początku grudnia w naszej szkole odbył się Dzień Ciasta. A jak najlepiej świętować Dzień Ciasta? Oczywiście najlepszą formą jest własnoręczne przygotowanie choćby najprostszego wypieku. Do pomocy najlepiej zaangażować kolegów –  co też się stało – bo do jedzenia na pewno nikogo nie trzeba będzie namawiać. Uczniowie klas I-II Pdp oraz VII-VIII przygotowali ciasto o wdzięcznej nazwie „Wiewiórka”. Tym samym przez osobliwą nazwę pożegnali się z jesienią, a słodko i pachnąco przywitali zbliżające się święta, używając składników, tj. cynamon, orzechy, rodzynki, ananas, które jednoznacznie kojarzą się z Bożym Narodzeniem. Podczas pracy zespołowej w trakcie przygotowania ciasta w sposób praktyczny doskonalili swoje umiejętności matematyczne – odmierzając niezbędne proporcje, które czytali ze specjalnie przygotowanego przepisu z wykorzystaniem symboli MÓWiK.