Październik

Podróże po Polsce – zwiedzamy Toruń

    W ramach kontynuowania innowacji pedagogicznej uczniowie mieli okazję przenieść się do pięknego miasta jakim jest Toruń. Jego zwiedzanie rozpoczęło się wysłuchaniem historii o powstaniu Torunia oraz „wycieczką multimedialną” po zabytkach miasta. W ramach zajęć ich uczestnicy poznali położenie Torunia na mapie Polski oraz jego herb. Udzielane przez uczniów prawidłowe odpowiedzi na pytania dotyczące miasta Torunia świadczyły o tym, że z wielką uwagą wysłuchali prezentowanych treści. Poznali postać sławnego polaka – Mikołaja Kopernika, zapoznając się przy tym z jego rodzinnym domem, w którym obecnie mieści się muzeum. Waga odkrycia Mikołaja Kopernika dla funkcjonowania całego świata wzbudziła ogromne zdumienie uczniów. Ponadto mogli oni zobaczyć jak wygląda planetarium, dowiadując się tego, w jaki sposób przekazywana jest wiedza o wszechświecie Jak sami ocenili, nie było to łatwe w tamtych czasach. Na koniec zajęć uczniowie „odwiedzili” Muzeum Toruńskiego Piernika.

Zaczarowany świat bajek i baśni – „Szewczyk Dratewka”

   W ramach realizacji programu „Zaczarowany świat bajek i baśni” uczniowie mieli okazję zapoznać się z baśnią Janiny Porazińskiej pt. „Szewczyk Dratewka”. Wyprawa Dratewki w świat, pomoc, której udzielił napotkanym w podróży zwierzętom oraz zmierzenie się ze złą czarownicą wzbudziło wśród uczniów wrażliwość, a także podziw dla zachowania głównego bohatera. Po obejrzeniu baśni, którą uczestnicy zajęć śledzili z ogromnym zaciekawieniem nadszedł czas na wykonanie zadania, jakim było ułożenie plakatu i puzzli związanych z tematem lektury. Uczniowie zainspirowani działaniami i wyzwaniami, które podjął Szewczyk postanowili następnie sami wcielić się w głównego bohatera i wykonać podobne zadania. Dzięki tej zabawie utrwalili sobie przebieg zdarzeń przedstawionych w utworze, zwracając przy tym uwagę na cechy bohatera godne naśladowania. Pomoc mrówkom i pszczołom, nakarmienie kaczek, oddzielenie ziaren maku od pisaku, odnalezienie klucza – te wszystkie czynności pokazały uczniom jak dzielnym, odważnym, uczynnym i bezinteresownym chłopcem był Szewczyk Dratewka. Jak każda baśń również i ta niesie jakieś przesłanie. Przypomniała ona naszym uczniom, że każdy dobry czyn będzie kiedyś nagrodzony.

Dzień Bosej Stopy

21 października obchodzimy Dzień Bosej Stopy, więc postanowiliśmy uczcić to święto również w naszej szkole. Święto to ma zwrócić uwagę społeczeństwa na to, by dbać o stopy. O tym jak ważna jest kondycja naszych stóp nie trzeba nikogo przekonywać. Wiele osób w wieku dorosłym boryka się z wieloma dolegliwościami i deformacjami. Warto więc już od najmłodszych lat nauczyć się odpowiedniego dbania o stopy. Chłopcy uświadomili sobie, jak wiele czynności wykonywanych rękoma można wykonać także stopami oraz jak dużego wysiłku trzeba włożyć w wykonanie prostych i ciekawych ćwiczeń stóp – jak najbardziej (oczywiście na boso).
Uczestnicy wydarzenia mieli między innymi okazję poćwiczyć sprawność swoich stóp przy pomocy różnego rodzaju zabaw. Doświadczyli także różnych wrażeń dotykowych podczas zabaw z matami sensorycznymi oraz stąpając po różnego rodzaju materiałach,  a także podczas masażu stóp.

Szkolno – Terapiany Turniej Bocce

    26 października odbył się I szkolno-terapiany Turniej Bocce. Wydarzenie zorganizowali nauczyciele oraz terapeuci DPS „Fiszor”. Celem turnieju było utrwalenie znajomości podstawowych zasad gry w bocce, kształtowanie umiejętności wzrokowej oceny odległości, rozwijanie zwinności, siły oraz koncentracji uwagi, wyrabianie zainteresowania różnymi dyscyplinami sportowymi oraz rozwijanie sprawności psychofizycznej Dla drużyn startujących w turnieju wynik był sprawą drugorzędną. Sportowcy dobrze bawili się i integrowali na boisku poprzez kibicowanie kolegom z drużyny oraz wspólne rozmowy. Na zakończenie turnieju każdy zawodnik otrzymał medal.

Dzień Kundelka

   23 października uczniowie naszej szkoły obchodzili Dzień Kundelka. Tego dnia zwróciliśmy uwagę na los najlepszego przyjaciela człowieka, jakim jest niewątpliwie pies. Dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Jak zostałem kundelkiem?” Chłopcy wykonali własne prace plastyczne pod hasłem ,,Mój kundelek” oraz pieski z papierowych talerzyków.  Posiadacze czworonogów mogli też podzielić się ciekawostkami z życia swoich pupili. Uczniowie przypomnieli sobie podstawowe zasady opieki nad pieskami. Na koniec zajęć poznali historię psa Hachiko, który wykazał się niezwykłą lojalnością do swojego pana. Przybliżony został uczniom problem bezdomności zwierząt.

Porządkowanie Kapliczki Powstańców

    Zbliża się Dzień Wszystkich Świętych, to czas zadumy i pamięci o tych którzy odeszli. Jednak już w dniach poprzedzających ten dzień możemy spotkać na cmentarzach wiele osób, które przychodzą uporządkować groby bliski, zapalić znicz, czy też w chwili ciszy pomodlić się. Uczniowie naszej szkoły również postanowili upamiętnić ten dzień i odwiedzili Kapliczkę Powstańcza osób zasłużonych dla społeczności lokalnej pochodzącą z okresu wojny. Pełni zapału uporządkowali Kapliczkę, zapalili znicz pamięci oraz odmówili modlitwę. W ten sposób nasza szkoła dołączyła do społeczności szkół pielęgnujących pamięć o naszej historii.

Szlaczki – zygzaczki

     W ramach projektu „Poznaję zmysły przez zabawę” uczniowie Szkoły Filialnej w Gaju zaprezentowali swoje umiejętności zarówno artystyczne, jak i sportowe podczas gier i zabaw w wykonywaniu różnych  szlaczków. Rysowanie szlaczków jest dla dziecka treningiem sprawności rąk, koordynacji oko-ręka, uczy także prawidłowego posługiwania się narzędziami pisakami, ale i nie tylko. Powtarzając rysowanie prostych kształtów, dziecko ćwiczy precyzję ruchu, trenuje cierpliwość, dokładność i koncentrację. Są to cechy i umiejętności, które później zaprocentują podczas nauki szkolnej. Aby szlaczki nie były zbyt nudne chłopcy doświadczyli urozmaiconą  formę treningu mającą na celu wielozmysłową integrację. Stworzyłam uczniom możliwości bogatego wyboru operacji ruchowych, na przeróżnym materiale i strukturze, tak w pozycji pionowej, np. na tablicy, jak i pozycji poziomej, np. na kartce papieru, pokonywanie toru przeszkód zaprojektowanego wspólnie w grupie itp.  Dzieci wycinały, darły, zgniatały, stare, niepotrzebne gazety, malowały twórczo farbami, jak i odtwarzały wzory według wskazanego projektu.  Maczając nawet całe stopy i dłonie w pianie mydlanej jak i materiałach sypkich, np.: piachu, kaszy, makaronie – rysując ciekawe kompozycje oraz wzory.

 

Dzień Patrona

     Obchody 110 rocznicy śmierci Marii Konopnickiej były okazją do przedstawienia jej życiorysu i twórczości. Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość poznać jaką rolę pełni patron i co decyduje o jego wyborze. Prezentacja multimedialna dotycząca życiorysu Marii Konopnickiej, a także krótkometrażowy film z Filmoteki Narodowej to doskonała forma przybliżenia tematu. Dzięki nim uczniowie dowiedzieli się dlaczego twórczość Patronki dotyczy spraw, rzeczy i zdarzeń codziennych, prostych, naturalnie pięknych i wyjątkowych. Zapoznali się również z twórczością dla dzieci: w sposób tradycyjny – czytanie, a także innych formach jakie przybiera, tzn. prezentacja, piosenka, bajka czy występ artystyczny. Następnie zmierzyli się tematyką wierszy prezentowaną w cytatach. Ukoronowaniem zajęć było ogłoszenie szkolnego konkursu związanego z obchodami.

Dzień zielony w naszej szkole

    We wtorek 20 października  obchodziliśmy „Zielony Dzień”, podczas którego na Dzieci czekało wiele atrakcji. Tego dnia  wszyscy  uczniowie przybyli do szkoły ubrani w zielone barwy. Podczas zajęć tematem przewodnim był oczywiście kolor zielony. Uczniowie eksperymentowali z żółtą i niebieską farbą, co pozwoliło im uzyskać docelowy kolor zielony. Zabawa co mam na myśli, czy wyścig żab spotkał się z dużym entuzjazmem uczniów. Degustacja zielonego soku była ostatnim punktem zajęć.

Dzień gier planszowych

        Uczniowie klasy I-II Pdp oraz VII-VIII obchodzili Dzień Gier Planszowych. Najpierw stanęli przed zadaniem stworzenia własnej gry, w której to oni sami byli pionkami, a po skonstruowanej przez siebie planszy poruszali się według samodzielnie opracowanych zasadach. Zdrową rywalizację, czyli umiejętność wygrywania, jak też przegrywania ćwiczyli również podczas udziału w grze przy stoliku. Dzień upłynął w bardzo radosnej atmosferze.

Jan Paweł II – droga do świętości

   16 października uczciliśmy 100 Rocznicę Urodzin Świętego Jana Pawła II. Tata, Ojciec, Papa – każdy z nas nazywał Go innym imieniem, ale On zawsze był, jest i będzie dla nas jeden, jedyny i niepowtarzalny. Nosimy w sercu słowa św. Jana Pawła II. Nosimy jego naukę. Nosimy Jego miłość.

Dzień Edukacji Narodowej

Dzień ten niezwykły, bo czas pandemii pokazał jak istotną rolę w życiu młodego człowieka pełni szkoła i nauczyciele. Dlatego dzień ten był radosny. Rozpoczęty Mszą Św. w intencji pedagogów, a następnie przedstawieniem szalonego programu artystycznego, który pokazał duży dystans do samych siebie zarówno terapeutów, jak i podopiecznych DPS, na terenie którego mieści się nasza placówka edukacyjna. Muzycznie i tanecznie złożone życzenia są wspaniałym upominkiem dla nas wszystkich. Dziękujemy.

Jesienne prace w ogrodzie

Jesień to nie tylko czas porządków, ale także planowania wiosennych aranżacji. Wrzesień i październik to moment na sadzenie cebul kwiatowych, które swoimi barwami oznajmią nam nadejście wiosny. Dlatego zadbaliśmy o taki efekt już teraz sadząc w naszym ogrodzie sensorycznym kolejny raz cebulki krokusów, które już tej wiosny cieszyły nasze oczy, ale również stworzyliśmy aranżację z cebul tulipanów, narcyz i żonkili. Mamy nadzieję, że efekt będzie zaskakujący. Umiejętność wyboru tematyki, planowanie i realizacja założenia to bardzo złożony proces, którego uczestnikami są uczniowie klas ogrodnictwa.