PROJEKT CZYTELNICZY „TROPEM BAŚNI”

W ramach realizacji projektu czytelniczego „Tropem baśni” uczniowie klas IVu, VI-VIIu oraz VIIIu uczestniczyli w cyklu spotkań, które miały na celu wprowadzenie ich w świat baśni, rozwijanie ich wyobraźni oraz uwrażliwienie na dobro i zło. Baśnie nie tylko bawią, ale także poważnie podchodzą do trudności dzieci i niosą dla nich wiele korzyści. Baśń wprowadza dziecko w skomplikowany świat dorosłych. Uczy klasyfikować i oceniać postawy moralne, ukazuje nieuniknioną walkę z trudnościami jakim trzeba stawić czoła. Kontakt z książką umożliwia poznawanie języka literackiego, poszerza wiedzę, sprzyja skupieniu uwagi, rozwojowi wyobraźni, mowy i myślenia. Literatura dziecięca dostarcza także treści, które dzieci wykorzystują podczas różnego rodzaju zabaw, jak również w działaniach plastycznych.
Na pierwszym spotkaniu dzieci poznały baśń Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka”. Baśń ta niesie piękne przesłanie. Uczy o tym, że każdy dobry czyn będzie kiedyś nagrodzony. Treść baśni podzielona została na kilka części, w celu lepszego jej zrozumienia. Po każdej części uczniowie uczestniczyli w quizie. Element rywalizacji sprawił, że uczniowie aktywnie brali udział w słuchaniu baśni i zgłaszali się do odpowiedzi.
Kolejne spotkanie to utrwalenie znanej już baśni „Brzydkie Kaczątko” pióra Hansa Christiana Andersena. Zawiera ona pouczenie, aby nie osądzać nikogo po wyglądzie i na pierwszy rzut oka. W miarę upływu czasu ludzie zmieniają się i z „brzydkiego kaczątka” przemieniają się w pięknych i atrakcyjnych. Uczniowie z uwagą wysłuchali treść baśni. Swoją wiedzę mogli sprawdzić podczas chronologicznego układania historyjki obrazkowej. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną do omawianej baśni.
„Królewna Śnieżka” braci Grimm to kolejna baśń, z której treścią zapoznali się uczniowie. Autorzy baśni zwracają uwagę przede wszystkim na niszcząca siłę zazdrości i zawiści. Przygotowany krótki quiz utrwalił znajomość treści. Na tym spotkaniu dzieci również doskonaliły umiejętność przeliczania i ćwiczyły percepcję wzrokową, na przygotowanych do treści baśni kartach pracy.
Na ostatnim spotkaniu uczniowie poznali treści zawarte w baśni braci Grimm „Jaś i Małgosia”. Baśń ta ukazała uczniom, że nie można ufać i rozmawiać z nieznajomymi. Poruszony był tam również wątek łakomstwa, które nie prowadzi do niczego dobrego. Po wspólnym omówieniu treści baśni uczniowie upiekli pyszny biszkopt, którym podzielili się z kolegami z innych klas.

I.Szczerba, M.Mejer, A.Skoczeń