PROJEKT EDUKACYJNY „OD ZIARENKA DO BOCHENKA”

bty

Przez pół roku uczniowie klasy I-III pdf realizowali projekt edukacyjny „Od ziarenka do bochenka”. Głównymi celami projektu było pielęgnowanie wśród uczniów postawy szacunku wobec chleba, zwłaszcza w czasach wzmożonego konsumpcjonizmu, w których żyjemy, kultywowanie tradycji wypieku domowego chleba oraz uświadomienie uczniom, że jest on symbolem i owocem ciężkiej pracy wielu ludzi.
W trakcie wielu zajęć wynikających z projektu uczniowie zapoznali się z następującymi zagadnieniami:
1. Historia, obrzędy i rytuały związane z chlebem.
2. Jak ziarno staje się chlebem.
3. Gatunki zbóż i rodzaje pieczywa oraz inne produkty z nich wypiekane.
4. Specyfika pracy rolnika, młynarza i piekarza oraz narzędzia i maszyny ułatwiające im pracę
5. Proces wytwarzania chleba.
W ramach realizacji projektu młodzież obejrzała wiele interesujących filmów związanych
z jego tematem. Zapoznała się z treścią legend i opowieści dotyczących chleba.
Na warsztatach praktycznych uczniowie mieli możliwość rozwijać umiejętności piekarskie. Własnoręcznie wyrobili ciasto chlebowe i upiekli domowy chleb z ziarnami, który po upieczeniu jeszcze gorący posmarowany masełkiem zniknął w mgnieniu oka. Pokusiliśmy się także na sporządzenie czegoś słodkiego. Działając zespołowo uczniowie upiekli drożdżowe bułeczki z serem i rodzynkami a także rogale z marmoladą. Zapach owych smakowitości rozchodzący się po całej szkole przyciągnął liczne grono uczniów jak
i nauczycieli, co utwierdziło młodzież w przekonaniu, że warto podtrzymywać polskie tradycje piekarskie. Niejednokrotnie poznane przepisy uczniowie wykorzystali w rodzinnych domach.
W ramach ewaluacji projektu młodzież wykonała plansze edukacyjne oraz kronikę przysłów o chlebie. Dzięki pracy nad projektem uczniowie oprócz poszerzenia wiedzy dotyczącej chleba i nabycia umiejętności sporządzania wypieków, nauczyli się współpracy, odpowiedzialności i kompromisu. Uczniom bardzo spodobała się taka forma pozyskiwania wiedzy i umiejętności, czego dowodem jest zadeklarowanie przez młodzież chęci udziału w następnym podobnym projekcie.
Wioletta Dzik