Dogoterapia

Instruktor: MONIKA SZYDLIK

Marcel

 

 

 

Marcel- pies rasy Cavalier King Charles Spaniel – wspomagający pracę terapeuty

 

Dogoterapia stanowi jedną z metod wspomagających proces rehabilitacji dzieci                  i dorosłych dotkniętych autyzmem, porażeniem mózgowym, niepełnosprawnością intelektualną, osób samotnych czy ciężko chorych. Głównym jej celem jest poprawienie funkcjonowania człowieka w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego. Obecność czworonożnego przyjaciela motywuje uczniów do działania, zmniejsza napięcie psychiczne, obniża stres, relaksuje oraz stymuluje rozwój wielu zmysłów.

Zajęcia z dogoterapii odbywają się na terenie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Uczniów kilka razy w tygodniu odwiedza pies: rasy Cavalier King Charlies Spaniel o imieniu Marcel, posiadający odpowiednie przygotowanie do pracy w dogoterapii. Na zajęciach uczniowie nie tylko głaszczą, przytulają psa, prowadzają go na smyczy, karmią, uczą się opieki nad zwierzęciem, zdobywają podstawowe wiadomości na temat psów, ale także przyswajają inną, niezbędną wiedzę potrzebną im w codziennym życiu.

images p

[youtube]http://youtu.be/_jNaEVsqbRU[/youtube]

Na zajęciach z dogoterapii uczniowie uczą się szacunku do zwierząt, pielęgnacji, opieki, ale także rozwijają swoje zainteresowania. Zdobywają wiedzę i doskonalą swoje umiejętności poprzez zabawę. Pies jest motywatorem do pokonywania wszelkich trudności, jak i towarzyszem do wspólnych zabaw.

W trakcie trwania ostatnich zajęć edukacyjnych   najmłodsi uczniowie naszej szkoły różnicowali przedmioty należące do psa, wskazywali i etykietowali części ciała czworonogów, ćwiczyli koorydanację wzrokową ruchową, zręczność, naśladowali psy, określali położenie przedmiotów względem psa (pojęcie stosunków przestrzennych).

Uczniowie zrelaksowani, z poczuciem akceptacji i bezpieczeństwa łatwiej i chętniej się uczą.

Arkusz obserwacji ucznia  na zajęciach z dogoterapii