Ćwiczenia oddechowe

Oddychanie jest niezbędne nie tylko do życia, ale i do mówienia. Dlatego nieodłącznym elementem terapii logopedycznej są ćwiczenia oddechowe.

Mają one na celu:

– zwiększanie wydolności płuc,

– zwiększanie sprawności mięśni oddechowych,

– rozróżnianie fazy wdechu i wydechu i uświadomienie dziecku, że mówimy tylko na wydechu,

– wydłużanie fazy wydechowej,

– centralne kierowanie strumienia powietrza.

Tak jak większość ćwiczeń logopedycznych ćwiczenia oddechowe powinny być prowadzone z dziećmi w formie zabaw. Należy przy tym pamiętać o kontrolowaniu prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Nie chodzi o to żeby tylko dmuchać, ale o to żeby dmuchać prawidłowo (najczęstszym popełnianym błędem jest dmuchanie z wydętymi policzkami).

Logopedia_JPG

Przykładowe zabawy oddechowe:

– zdmuchiwanie ze stolika małych przedmiotów,  np. konfetti, kulek styropianu, etc.

– konkurs mistrzów dmuchania – dmuchanie na lekkie przedmioty: piórka, piłki ping-pongowe, skrawki papieru kierując przedmioty w konkretne miejsca np. do bramki lub pudełka,

– robienie baniek mydlanych,

– mistrz piany – dmuchanie za pomocą słomki do butelki z płynem do robienia baniek,

– gra na wszelkich instrumentach dętych,

– dmuchanie na wiatraczki, nadmuchiwanie balonów

– zabawa z magic Ball (koszyczek ze styropianową kulką do kupienia w sklepach z zabawkami),

– zdmuchiwanie świeczek,

– Oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu (“Kołysanka”)

– Dmuchanie na paski papieru lub wycięte z kolorowego papieru zabawki wiszące na nitkach etc.

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy w przewietrzonym pomieszczeniu przed jedzeniem lub 2–3 godziny po posiłku pamiętając, że nie może to trwać dłużej niż 3-4 minuty.