Szlakiem Piastowskim – wycieczka

„Jeżeli podejmiemy poszukiwania w gnieździe Ojców naszych – to znajdziemy być może więcej, niż kiedykolwiek i gdziekolwiek napisano. Wpatrzmy się tylko w ziemię naszą. Może Słowianie zostawili ją dla nas jako najtrwalszą księgę, może ją zaklęli, aby nigdy z dziedzictwa potomków nie wychodziła, i w tym celu urzekli ówczesnym sposobem, aby mogła służyć za świadectwo odwiecznej własności najpóźniejszym wnukom.
Zorian Dołęga-Chodakowski

Taką właśnie podróż do kolebki naszej państwowości, aby „wpatrzeć się w ziemię naszą”, odbyli uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Wyszkowie.
Wycieczka na Szlak Piastowski, oprócz charakteru turystycznego, miała jeszcze szczególny przekaz edukacyjny. W jej trakcie uczniowie powtarzali i rozwijali wiedzę na temat powstawania państwa polskiego i dawnego życia na obszarach Wielkopolski.Pierwszym punktem naszej wędrówki był Poznań – stolica Wielkopolski. W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Śladami Borejków” przemierzaliśmy trasę prowadzącą po Jeżycach, śladami bohaterów najpopularniejszej poznańskiej sagi rodzinnej „Jeżycjady”, która wyznaczona została przez kolejne miejsca, opisane w powieściach Małgorzaty Musierowicz, a jej bohaterowie stali się naszymi przewodnikami. W poznańskiej Katedrze położonej w najstarszej części miasta, Ostrowie Tumskim, uczniowie widzieli Złotą Kaplicę – mauzoleum pierwszych władców Polski. Wizytówką miasta jest Stary Rynek z renesansowymi kamieniczkami, przepięknym kościołem farnym – zabytkiem klasy „0” i Ratuszem, na którego wieży o godzinie 12.00, wraz z setkami turystów byliśmy świadkami trykających się koziołków.
W jednej ze starych kamieniczek naprzeciwko Ratusza znajduje się Rogalowe Muzeum Poznania. Podczas zajęć warsztatowych w muzeum dzieci obejrzały prezentację multimedialną o historii i dumach Poznania, zwiedziły renesansowe wnętrze kamienicy, zaznajomiły się z niektórymi wyrazami z gwary poznańskiej, poznały legendę o powstaniu rogali i wspólnie wypiekały rogale przy użyciu tradycyjnych narzędzi oraz degustowały je. Była to ciekawa i „smaczna” lekcja historii.
Drugi dzień obfitował w wiele atrakcji. Z Poznania wyruszyliśmy do Ostrowa Lednickiego. Na wyspę, na Jeziorze Lednickim dopłynęliśmy promem i tak znaleźliśmy się w samym sercu polskiego chrześcijaństwa. Tutaj widzieliśmy ruiny palatium książęcego, otoczonego wałem obronnym z kaplicą, w której w 966 Mieszko I przyjął chrzest i urodził się prawdopodobnie Bolesław Chrobry. Podczas lekcji muzealnej uczniowie dowiedzieli się, co o życiu dawnych mieszkańców „mówią” zabytki sprzed lat.
Następnym punktem zwiedzania trzeciego dnia wycieczki był Biskupin – osada obronna ludności kultury łużyckiej powstała około 700 lat p.n.e. Po lekcji historii w Muzeum Archeologicznym obejrzeliśmy rekonstrukcję osady oraz uczestniczyliśmy w warsztatach lepienia garnków z gliny oraz przeszliśmy praktyczny kurs łucznictwa pradziejowego. Zwiedziliśmy również Interaktywne Muzeum Rybołówstwa w Biskupinie, próbując swoich sił w walce z rybą, trzymając w ręku prawdziwą wędkę, grając na edukacyjnym stole multimedialnym, rozwiązując quiz o tematyce z zakresu przyrody.
Z Biskupina udaliśmy się kolejką wąskotorową do Wenecji, wsi słynącej z Muzeum Kolei Wąskotorowej. W muzeum zgromadzono parowozy i tabor kolejowy eksploatowany na najwęższych torach (60 cm.) kolei publicznej w Europie. W pobliżu skansenu obejrzeliśmy ruiny średniowiecznego zamku – siedziby Mikołaja Nałęcza, zwanego „diabłem weneckim” oraz wystawę machin oblężniczych.
Do Gniezna dotarliśmy czwartego dnia wycieczki. Miasto urzekło nas piękną Starówką i Katedrą Gnieźnieńską, zwaną „Matką Katedr”- najważniejszy zabytek miasta, miejsce, w którym znajdują się relikwie św. Wojciecha, bezcenny zabytek sztuki romańskiej, jakim są Drzwi Gnieźnieńskie zwane również Porta Regia– Drzwi Królewskie, które opowiadają historię życia św. Wojciecha oraz wiele innych zabytków niezwykle ważnych dla naszej narodowej tożsamości. Jest to również miejsce koronacji pięciu królów Polski.
Ostatnim punktem z programu naszej wycieczki był pobyt w Sanktuarium Matki Bożej w Licheniu. Plan zwiedzania z przewodnikiem obejmował wejście na Golgotę i na wieżę widokową, zwiedzanie terenu Sanktuarium, uczestnictwo we mszy św. w Bazylice Najświętszej Maryi Panny oraz spacer po lesie Grąblińskim. Ten dzień był szczególnie ważny dla naszych gimnazjalistów i ósmoklasistów, którzy dzień po powrocie przystąpili do sakramentu bierzmowania.
Wycieczka historyczno – krajoznawcza do Wielkopolski organizowana była w naszej szkole po raz pierwszy, dlatego tym bardziej zależało nam na poznaniu przez uczniów zabytków sakralnych oraz kultury i historii Polski, związanych z początkami państwowości polskiej. Zdobyte wiadomości wykorzystają na zajęciach z wielu przedmiotów.
Uczniowie poszerzyli także swoją wiedzę ze współczesnego życia społeczno – kulturalnego, nabyli nowych umiejętności: selekcjonowania wiadomości, rozumienia historii i jej wpływu na teraźniejszość, dostrzegania kontekstu społeczno – obyczajowego, pogłębili swoją świadomość narodową. W ramach celów wychowawczych udało nam się pokazać uczniom ciekawe formy aktywnego wypoczynku, rozwinąć w nich poczucie odpowiedzialności, samodyscypliny i samokontroli. Tym samym mogliśmy wspomóc rodziny dzieci w procesie wychowania.

Maria Rutka