„Witaj w domu” – projekt artystyczno – edukacyjny

22 stycznia 2019 r. uczniowie IV u, VI a, VII a, II pdp, III pdw i I-III pdf z westchnieniem ulgi zakończyli prace nad projektem artystyczno – edukacyjnym.
Po trzech miesiącach lepienia, rzeźbienia, szycia i malowania, uczestnicy przedsięwzięcia zbudzeni o czwartej nad ranem, bez namysłu zaprojektują budynki o zróżnicowanych formach i przeznaczeniu.
Podczas realizacji projektu uczniowie zostali zapoznani ze specyfiką zawodu architekta, rodzajami architektury i jej funkcjami. Poznali przeznaczenie różnego rodzaju budynków, poprzez łączenie konstrukcji architektonicznych ze środowiskiem oraz potrzebami osób, które je zamieszkują.
Na podsumowującą ekspozycję, składa się kilkadziesiąt ściśle nawiązujących do założonej tematyki prac, wykonanych w różnorodnych technikach plastycznych.
Uwagę zwracają budynki wykonane przez uczniów klasy IV u, na których widać zastosowanie barw podstawowych oraz próby tworzenia barw pochodnych i ich odcieni. Uczniowie doskonale poradzili sobie z ozdobieniem fasad za pomocą odbitek w technice druku wypukłego, zdominowanych przez proste kształty geometryczne.
Autorami najbardziej zróżnicownaych prac są szósto i siódmoklasiści. Uczniowie przyswoili pojęcie rzeźby, wykonując szereg przestrzennych budowli, charakterystycznych dla zabudowy miejskiej i wiejskiej. Powstał cykl domów podkreślających związki ze sztuką ludową, bogato zdobionych motywami roślinnymi. Spośród nich wyróżnia się dom z klasycznym gankiem i kolumnami przed wejściem. Na uwagę zasługują budowle w duchu nowoczesnej klasyki, gdzie pojawiają się drobne elementy architektury takie jak: wykusze, tarasy, balkony, werandy, wielospadowe dachy, sztukaterie. Równie ciekawie prezentują się prace, na których autorzy zainspirowani street artem, stworzyli murale, ozdabiając wybraną ze ścian. Wśród wszystkich prac, dominującą grupę stanowią domki wykonane przez uczniów klas przysposabiajacych. Podczas pracy uczniowie utrwalili umiejętność szycia ściegami podstawowymi i ozdobnymi, korzystali z dodatków pasmanteryjnych, zestawiali materiały o różnej fakturze. Nauczyli się również rozpoznawać i budować układ symetryczny i asymetryczny na płaszczyźnie, z wykorzystaniem wybranego ornamentu roślinnego lub geometrycznego.
Serdecznie dziękuję pani Elżbiecie Iglik oraz pani Beacie Glince za pomoc przy wykonaniu artystycznej fotografii wszystkich uczestników projektu. Odrębne podziękowania kieruję do Rodziców uczniów, którzy w dniu sesji, zadbali o jednolity kolor ubrań dzieci.

Wszystkich zainteresowanych nowymi trendami w architekturze, zapraszam na korytarz górny do zwiedzania wystawy.

Autorka projektu i wystawy
Marzena Szulc